Dette er de mest innflytelsesrike menneskene på internett

Donald Trump, Kylie Jenner, Diet Prada og den kunstige influenceren Lil Miquela er alle på lista.

For fjerde år på rad lister det amerikanske nyhetsmagasinet Times Magazine opp de 25 mektigste på internett. 

Tony Liu og Lindsey Schuler. Bilde via Time Magazine

På årets liste er flere navn som har hatt en viktig betydning for motebransjen det siste året. Som for eksempel duoen bak Instagram-kontoen Diet Prada, Tony Liu og Lindsey Schuler, som nylig stod frem med sin ekte identitet i et intervju med motenettstedet Business of Fashion. Siden oppstarten i desember 2014 har Insta-kontoen luket ut kopier, etterligninger og «inspirasjon» på tvers av merker i motebransjen – fra store motehus til kjedebutikker og fra store motehus til andre store motehus. I dag har kontoen over en halv million følgere, og har blitt en av motebransjens aller mest beryktede, fryktede og nådeløse kritikere.

Time trekker frem flere eksempler der Liu og Schulers avsløringer har ført til at både designere og motehus har måttet gå aktivt ut for å rydde opp i situasjonen. Som for eksempel da Kanye West på Twitter måtte beklage etter beskyldninger om plagiat av tidligere Nike-designer Tony Spackman eller da den amerikanske lavpriskjeden Target fjernet et t-skjorte fra sin nettside etter at duoen avslørte at de hadde kopiert motivet til en meksikansk kunster. 

– Det føles virkelig feil når noen tjener penger på andres kreative verk. Vi er begge veldig interessert i å beskytte kreativitet og presse for mer integritet i hele bransjen, forteller Liu til Time. 

På lista er også 19-år gamle Miquela Sousa fra Los Angeles. Hun kler seg i Supreme, Prada og Chanel, og deler hyppig bilder av seg selv på sin Instagram-konto (som nå har bikket 1 million følgere). Med andre ord en ekte influencer. Eller? Ikke helt. Miquela er nemlig data-generert – en såkalt kunstig influencer. Det har vært mye spekulasjoner om hvem som står bak, men alt tyder på at det er det L.A.-baserte software-selskapet Brud. I det siste har Miquela gått fra å «bare» være synlig på Instagram, til å også dukke opp i magasiner som Wonderland og V til og med jobbe med Prada. Kanskje ikke så rart da at stadig flere stiller spørsmål om de data-genererte it-jentene ikke er i ferd med å luke ut de vanlige dødelige Instagram-stjernene.

Kylie Jenner med Stromi. Via @KylieJenner

I fjor var det Kim Kardashian West som holdt en av plassene på lista. I år har hun måttet vike for Kylie Jenner. Time trekker blant annet frem bildet Jenner la ut av sin nyfødte datter, Stormi, som raskt ble det mest likte på Instagram noensinne. Da Jenner kun uker senere tweetet at hun mislikte den nye Snapchat-oppdateringen og derfor ikke ville bruke appen mer, mistet selskapet nærmere 10 milliarder kroner i markedsverdi. I følge Time er 20-åringen også den best betalte personen på Instagram, med en gjennomsnittlig prislapp på 1 million dollar, eller 7,3 millioner norske kroner, for et sponset innlegg. Time konkluderer dessuten med at Jenner er på vei til å bli dollar-milliardær før hun har fylt 25 år. 

Hennes svoger Kanye West holder sin posisjon fra fjorårets liste etter at han kom tilbake på favorittplattformen sin, Twitter, i april, hvor han holder i 28 millioner ivrige følgere. Der kom han med en rekke kontroversielle utsagn og viste blant annet solid støtte til USAs president Donald Trump. Det førte til enorm motstand mot artisten og designeren, og flere truet med å boikotte både hans motemerke Yeezy og hans nyeste album «Ye» som forøvrig endte opp som nummer én på Billboard.

Også Rihanna holder plassen fra i fjor. Aristen har, i likhet med Kylie Jenner, forårsaket et enormt tap for Snapchat da hun gikk ut mot en reklame på appen som brukte hennes ansikt etter overgrepet fra eks-kjæreste Chris Brown uten tillatelse. Hun hylles også for å være svært aktiv på sosiale medier, både som bidragsyter og som deltaker; hun svarer på meldinger og kommentarer, og er opptatt av hva fansen vil ha. Det er nettopp dette som har vært utgangspunktet når hun har utviklet sitt Fenty-univers med både Fenty Beauty og også undertøyskolleksjon.

Ellers på listen over de mest innflytelsesrike på internett er You Tube-brødrene Jake og Logan Paul, Charlotte og Dave Willner, som samlet inn 165 millioner kroner til flyktningbarna på grensen mellom Texas og Mexico, Japans største Instagram-stjerne Naomi Watanabe, Insta-mamma Sia Cooper, Ronaldo Szabo som oppdager Yanny/Laurel-fenomenet, aktivist Eman al Nafjan, som var en av de første kvinnene i Saudi-Arabia til å kjøre bil, 6-år-gamle Ryan som anmelder leker på YouTube og elevene ved Parkland. 

Hovedbilde: @LilMiquela

Les også: Chanel avslører milliard-inntekter