– Det som startet som en hype vil utvikles til en langvarig endring

Designeren bak HOPE forteller Melk & Honning om satsning på unisex.

Etter 13 år hos Acne Studios tok Frida Bard over den kreative sjefsstolen hos det svenske klesmerket HOPE i fjor. Etter bare noen måneder i spissen lanserte de sin første unisex-kolleksjon Changes. Tanken bak kolleksjonen var å designe mote som er laget for individet og ikke spesifisert mot kjønn.

Frida Bard. Foto: Märta Thisner

– For meg er det viktig at vi som varemerke reagerer på store samfunnsendringer. Changes ble skapt som en hyllest til vår tids nye syn på «gender fluidity» –  en diskusjon det er selvsagt for oss å være en del av, sier Bard til Melk & Honning.

Navnet på kolleksjonene var et svar på forventningene som ofte finnes i motebransjen om det som er typisk mannlig og kvinnelig. Etter lanseringen fant HOPE ut at de skulle begynne å inkludere både herre- og damestørrelser på alle plaggene sine. For det svenske klesmerket kommer stil foran kjønn.

– Vår nye størrelsesmarkering ble en naturlig utvikling av Changes og en måte for oss å oppmuntre flere til å kle seg utenom konvensjonelle kjønnsgrenser. Alle HOPE-plagg er nå markert med både dame- og herrestørrelser som en guide til å oppdage hele vårt tilbud – ikke bare én avdeling.

I de siste årene kan man se at unisex har blitt en trend. Alt fra kleskjeder til high fashion-merker lanserer kolleksjoner som skal passe like godt til begge kjønn og flere pusher for å viske ut de tradisjonelle begrensningene for kropp og seksualitet.

Dog har man sett en tendens av at unisex-kolleksjoner gjør dameklær mer maskuline, mens herreavdelingen står uberørt av tradisjonelle feminine innflytelser. HOPE mener dog at de forsøker å tenke uten grenser når de designer.

– HOPE handler om en attityde og det er helt kjønnsnøytralt, forklarer designeren.

HOPE SS18

HOPE ble grunnlagt av Ann Ringstrand og Stefan Söderberg i 2001. De startet med damekolleksjon, og fire år etter lanserte de sin første herrekolleksjon. De har alltid hatt fokus på tidløse plagg og skreddersøm, med et øye for detaljer.

Det svenske klesmerket vil utfordre normer, men samtidig skape nye klassiskere til garderoben. Bard mener derfor at det ikke er store utfordringer når det kommer til å lage klær som skal passe begge kjønn fordi de alltid har jobbet ut i fra plagg som blazere, bukser og skjorter.

– Vi jobber med en type plagg og look som i dag blir brukt av både menn og kvinner. Når det kommer til de plagg som klassisk er mer kjønnsbestemte som for eksempel kjoler og bluser jobber vi med den type plagg som alltid fungerer for både mann og kvinne: kimonoen, lange skjorter, pysjamaser og kapper.

HOPE SS18

Bard tror ikke unisex er en trend. Hun mener det er begynnelsen på en større endring på hvordan vi oppfatter kjønn og seksualitet. Klær kommer ikke til å være forbeholdt enten en kvinnekropp eller mannekropp. «Gender fluidity» er her for å bli.

– Jeg tror at det som startet som en hype i motebildet kommer til å utvikles til en langvarig endring i hvordan vi kler oss, poengterer hun. 

Den svenske designeren mener det at handler om å naturlig bevege seg bort fra de konvensjonelle reglene som tidligere har diktert hva kvinner og men «bør» ha på seg kun basert på hvilket kjønn de er.

– Hvis vi ser på unge designere i dag er unisex- og gender fluidity ofte en naturlig del av visjonen helt fra begynnelsen, forklarer designeren.

Den svenske designeren avslutter med å fortelle at mote alltid bør se etter og reagere på forandringer og strømminger i samfunnet.

– Hvordan personer på gata bærer plaggene sine og hvordan det påvirker samfunnet er utrolige viktige inspirasjonskilder.

Les også: Bli bedre kjent med den evige IT-jenta