balenciaga-fw18

Det beste fra Balenciaga-visningen

Demna Gvasalia sparte ikke på kruttet.

Det kokte på sosiale medier under og etter Balenciaga-visningen søndag. Sjefsdesigner Demna Gvasalia har tatt Balenciaga i en ny retning med sin ekstravagante streetwear-ånd, i tillegg til at han lar seg inspirere av motehusets grunnlegger Christóbal Balenciaga.

Her er fem høydepunkter fra visningen:

Lag på lag og skulpturelle former

Christóbal Balenciaga var i sin tid kjent for sine skulpturelle former, og under søndagens visning viste Gvasalia at han er tro mot den legendariske designerens verk – og viste flere kåper og dressjakker med nettopp spisse skuldre og en markert midje.

Jakkene med timeglass-figur var ifølge motenettstedet WWD blitt til via 3-D printing og ikke vanlig nål og tråd.

Gvasalia viste at han i denne kolleksjonen har tenkt stort – bokstavelig talt. Vi fikk se flere modeller med ikke bare ett lag, men gjerne flere gensere og jakker over hverandre.

Dette fikk selvfølgelig stor oppmerksomhet på sosiale medier, og det tok ikke lang tid før vi fikk se memes med tekst som «Når du ikke har råd til å betale overvekt på flyet» eller sammenligninger med antrekk Joey fra «Friends» brukte.

Dette var forøvrig første gang at Balenciaga viste både menn og kvinner sammen på catwalken.

Skjermdump Instagram @Vfiles

Chunky-tech sneakers

Balenciaga, som flere andre merker, har gjennom de siste sesongene gjort seg vel kjent for sine klumpete sneakers.

Som fansen forventet, fikk vi under FW18-visningen se en ny sneakers-modell, som en etterfølger av den populære Triple-S-silhuetten.

Highsnobiety skriver at den nye og banebrytende sneakersmodellen så ut til å ha en burkonstruksjon rundt hælen og på siden av skolen. Denne var også integret med et låsesystem. Sålen var chunky og med flere freshe farger.

Skjermdump via Instagram @NssMagazine

Balenciaga-hotline

Noe som vekket stor oppmerksomhet (og nysgjerrighet) under visningen var et nummer som gikk igjen både på brystet hos noen av modellene og på det store berget midt i lokalet. Her stod det ring: +33 156528799. Ja, Balenciaga hadde faktisk lagt sin egen hotline i anledning visningen. Men hva skjedde dersom du ringte nummeret?

Det ville Highsnobiety finne ut av og dette fikk de til svar:

«Hei og velkommen til den nye Balenciaga-linjen. Vi vil gjerne stille deg noen få spørsmål».

«Du kan enkelt svare ved å trykke på tallene på telefonen din. Vi vil informere den om at denne samtalen er konfidensiell, og du vil bli belastet med din normale ringepris». 

Etter denne introduksjonen kom det flere spørsmål med ulike svaralternativer. Spørsmålene var blant annet: Hvilket kjønn er du, hvilken by foretrekker du, hvilken skostørrelse bruker du, hvilken musikksjanger foretrekker du, hvilket transportsmiddel liker du best, hvilken hårfarge kler deg best, hvor gammel er du, sivilstatus, hvor høy utdannelse har du, hvor jobber du nå.

Etter disse spørsmålene ble samtalen avsluttet med:

«Takk for at du tok deg tid til å svare på disse spørsmålene. Informasjonen vil nå bli slettet. Den nye Balenciaga-linjen ønsker deg en fin dag». 

De norske jentene

Paris er den siste av sesongens fire stor moteuker. Til nå har vi sett flere norske modeller på catwalken for de store motehusene – og også under Balenciaga-visningen fikk vi se to norske jenter på catwalken. Andrea Wime fikk sin modelldebut for det ledende motehuset og her var hun i godt selskap med Sunniva Våtevik, som også har gått for Balenciaga tidligere.

Les også: Arthur Kar forener mote og motor