Foto: Flesh (Malin Molden)

Er dette menneskene bak morgendagens store klesmerker?

Som en del av «off schedule»-programmet under forrige ukes Oslo Runway, var det på Kulturhuset søndag ettermiddag duket for visninger og presentasjoner av et nytt, norsk designerkollektiv.

DIO – Designers In Oslo – er en plattform som består av åtte uavhengige designerspirer, de fleste med bakgrunn fra Esmod, den internasjonale moteskolen i Norge. Melk & Honning var tilstede for å snakke med det som kanskje er menneskene bak morgendagens store klesmerker.

Hernude (Julie Slåtsveen Johansen)

Foto: Malin Palm
Foto: Malin Palm

Julie Slåtsveen Johansen designer klær ment for å brukes på en musikkscene av uredde norske kvinnelige artister med sterke personligheter.

– Klærne mine er kanskje ikke nødvendigvis noe man ville gått med på gata en helt vanlig dag, men samtidig er flere av plaggene, for eksempel kåpene og jakkene, ganske kommersielle. Jeg vil gjerne lage antrekk til artister, de har jo et alter ego på scenen og det åpner for mange kreative løsninger.

– Det er en kolleksjon for kvinner, men jeg har også plagg som er androgyne. Jeg liker å skape kontraster mellom duse og harde farger, og materialer som går i mot hverandre, for eksempel lakk sammen med sarte stoffer. Det hadde vært jævlig gøy å dresse opp Rihanna!

Flesh (Malin Molden)

Foto: Agathe Hide
Foto: Vendel Agathe Hide

Fargeklatten Malin Molden lanserte under fjorårets New York Fashion Week sitt eget klesmerke, med kolleksjonen «#KimmieandMalinTakeNew York». Som en del av Designers In Oslo, presenterte hun søndag under Oslo Runway en politisk og høyst personlig kolleksjon.

– Den heter #BettyWhite&TheJusticeLeague og handler om å gi justice til LGBTQ. Dette er superheltklanen: aktivister og folk som ytrer seg om kvinners roller, feminine gutter og alt i mellom. Modellene i presentasjonen er min «best friend gang», det var viktig for meg å finne folk som kunne gi en egenhet, jeg ville ikke bare velge en modell fra et byrå. Vennene mine har inspirert meg i veldig stor grad, og enkelte av slagordene som står på klærne er true to character.

– I tildligere sesonger har jeg tatt i bruk humor og satire for å formidle budskapet. Denne gangen satset jeg på et tydligere budskap om å gi LGBTQ fritt spillerom til å være seg selv. LGBTQ er ikke en ironi lenger, men en veldig sterk punchline! Det er kanskje en litt syk tanke, men jeg håper at DIO kan fortsette å vise under ulike plattformer, ikke bare under Oslo Runway. Du har jo Uncontaminated, fashion weeks i utlandet, og hvis man kan booke en hel visning i New York, så kunne jo hele DIO ha vist der. UD betaler jo for reise og hotell og sånn, så da mangler vi jo bare noen søknader! Jeg håper at DIO skal bli skikkelig stort.

Morcrystals (Mona Moore Haddoumi og Oskar Andersson)

Foto: Dag Knudsen
Foto: Dag Knudsen

Mona Moore Haddoumi og Oskar Andersson er partnere både på jobben og i livet, og sammen har de designet en smykkekolleksjon bestående av ringer, øredobber og halskjeder, som allerede selges på Milla Boutique, samt i butikker i Sveits og Tyskland.

– Disse smykkene er inspirert av et tidligere kunstprosjekt, hvor krystallene vokser på klærne. Det begynte med at vi lagde kollasjer med steiner, som vi plasserte på en kropp – og så lurte vi på hvorfor ikke krystaller like så godt kan vokse på kroppen. Da kom vi frem til den kjemiske prosessen som er å få krystaller til å vokse inn i et stoff.

– Kolleksjonen er spesiell for oss fordi det er den første kolleksjonen som har et estetisk design hvor vi for første gang har tatt valg med tanke på utseende.

Cindy Roee (Cindy Selven Røe)

Foto: Kamilla Skarsbo
Foto: Kamilla Skarsbo

Cindy Selven Røe ble så lei seg da det ble bestemt at hjembygda hennes Snillfjord skulle oppløses og deles inn i tre forskjellige kommuner, at hun døpte kolleksjonen sin etter nettopp Snillfjord.

– Det er heller et lite slipp enn en kolleksjon, fordi jeg heller ønsker å ha små slipp her og der i stedet for større kolleksjoner. Jeg føler ofte at store kolleksjoner får veldig mye fyll, og det vil jeg unngå. Baseplagg kan du finne deg et annet sted! Jeg liker best å lage de edgy elementene i et antrekk, og så er det mange andre som er kjempeflinke til å lage andre ting.

– Jeg har holdt på med dette slippet i to måneder, men som alle designere sier… Alt skjer egentlig den siste uka! Jeg har brukt alt mulig: gamle jeans jeg har kjøpt på Fretex og UFF eller fått av familie og venner.

Black Rat (Siri Sveen Haaland)

Foto: Siri Sveen Haaland
Foto: Siri Sveen Haaland

Siri Sveen Haaland har etterhvert blitt et kjent navn i norsk motebransje etter at hun grunnla Black Rat i 2012. Hun har rukket å ha flere samarbeid med Norges mest aktuelle musikere og solgt kolleksjonen sin på Oxford Street, Londons største handlegatae.

– Jeg tror veldig på fellesskap, at vi sammen kan bidra til at den norske motebransjen skal komme seg opp og frem. Black Rat bygger jo på flokkmentalitet, og å la folk komme og se på ting så lenge de vil er en fin måte å vise en kolleksjon på.

Denne gangen har hun jobbet mye mer med håndverket, bare en av kjolene har hun alene brukt over 150 timer på. Hun har jobbet mye mer i detalj, tenkt mindre ready-to-wear og mer haute couture. Nettopp derfor synes Haaland det er ekstra fint å kunne vise klærne under DIO.

– Neste uke skal jeg vise på New York Fashion Week, gjennom butikker jeg selger Black Rat i. For første gang får jeg vise på en offisiell NYFW-scene, i motsetning til i fjor hvor det var en del av undergrundsprogrammet. Det blir kult!

Lars Terje Gudem Hansen (Lars Terje Gudem Hansen)

Foto: Stine Raastad
Foto: Stian Tjernsmo

Lars Terje Gudem Hansen er den eneste av DIO-designerne, sett bort i fra Mari Nordén, uten bakgrunn fra Esmod. Han gikk ut av KHiO i 2017 og var en stund usikker på om han ville bli med i DIO, men stilte ut sin andre kolleksjon, TUSH, søndag under Oslo Runway.

– Jeg lager herreklær og har brukt meg selv som utgangspunkt. Ideologien jeg hadde i bacheloren min, og som jeg har med meg enda, er at det finnes veldig mye regler i herretøy; hvordan det skal konstrueres, hva slags materialer man skal bruke også videre. Så jeg leker litt og kanskje fucker litt med det. Jeg dropper lommer, buksesmekk og alt som er praktisk, og viser heller litt hud som ikke alltid er så normalt på en vanlig herreskjorte.

Designeren foreller at det handler om å leke med det som er tradisjonelt for vanlig herrebekledning. Han er opptatt av kvalitet og miljø og prøver derfor å bruke materialer som ull, bambus, silke og bra bomull, sånn at det skal være både holdbart og luksuriøst.

– Den ene t-skjorten står det TUSH på og det er egentlig fordi kjæresten min kaller meg for det. På skolen er det jo så viktig at man begrunner alt man gjør, men jeg bare tenkte at jeg kaller kolleksjoner for TUSH og driter i om noen mener noe om det.

By Bvb (Kjell Nordström)

Foto: Haakon Hoseth
Foto: Morten Daae Ingebrethsen

Kjell Nordström har bakgrunn som herreskredder og har jobbet 35 år som både designer og stylist. Idéen bak HARAM er å skape en unisexkolleksjon, som er både feminin og maskulin, og samtidig multi-etnisk.

– I vårt samfunn blir det større og større avstand mellom mennesker og dermed blir det konflikter mellom kjønn og kulturer. Min kolleksjon hvisker ut forskjellene mellom kjønn, fordi den funker for alle kjønn og kroppsfasonger og den har snitt som jeg hentet fra arabisk, asiatisk og nordisk kles-historie, såkalt primærsnitt.

– HARAM betyr forbudt, hemmelig, og jeg bruker det begrepet litt for å utfordre vårt sett å tenke på kjønnsroller, i og med at kolleksjonen henvender seg til alle.

By Mari Nordén (Mari Nordén)

Foto: Jenny Hviding
Foto: Jenny Hviding

Mari Nordén har siden hun ble ferdig på University of Middlesex i 2012, jobbet med sitt eget klesmerke og åpnet Tekstiltrykkeriet Fabrikk.

– Kolleksjonen Pr:fct handler om hvordan vi er så opptatt av oss selv, og hvordan vi i dagens samfunn er så avhengig av likes og anerkjennelse at vi grenser til narsissisme. Kolleksjonen består av 5 matchende drakter trykket med silketrykk, med tilhørende tyllkjoler og hodeplagg.

– Fremover skal jeg jobbe med å videreutvikle Tekstiltrykkeriet Fabrikk, lage kostymer og klær til rå folk, videreutvikle merkevaren By Mari Nordén og trykke for kunder og holde kurs i trykk.

Hovedbilde: Malin Molden