Denne Insta-kontoen er skjønnhetsbransjen svar på Diet Prada

– Vi er en anti-influencer-konto, uttaler de

Instagram-kontoen @dietprada har de siste par årene ropt høyt om kopiering i motebransjen, og motemediene har sittet klare til å skrive om funnene deres. Som en slags rettferdighetens vaktbikje har de satt til veggs alt fra høy-fashion-legender til små, fremadstormende merker.

Lenge var det ukjent hvem som sto bak kontoen. I mars i år kunne Business of Fashion endelig avsløre at anti-plagiat-duoen består av de da mer eller mindre ukjente designerne Tony Liu og Lindsey Schuyler.

De to har utelukkende dekket moteverdenen, noe som er vanskelig nok om man skal gå hundrevis av kolleksjoner hver sesong i sømmene for å finne eksempler på kopiering – som det forøvrig finnes mer enn nok av.

Les også: – Likheten mellom de to kolleksjonene er mildt sagt sjokkerende.

Nå ser det ut til at @dietprada har fått sitt motstykke i beautyverden.

Instagram-kontoen @esteelaundry har nemlig siden april i år tatt for seg skandaler og kopiering innen skjønnhetsmerker, magasiner, beauty-vloggers og liknende. I bioen skriver de «airing out the beauty industry’s dirty laundry».

Foreløpig er det ikke kjent hvem som står bak kontoen, men de eller den som gjør det har kommet med et par uttalelser til i-D som denne uken omtalte Insta-kontoen.

– Vi ønsket å starte denne kontoen fordi det er en rekke «åpne hemmeligheter» i bransjen som ingen snakker om. Magasiner og blogger velger å ikke snakke åpent om en del ting fordi de vet at det kan ha en negativ innvirking når det kommer til spons, reklame og gratis ting. Vi er en anti-influencer-konto som oppfordrer til gjennomsiktighet og ærlighet, uttaler bakmennene- og/eller kvinnene til magasinet.

Følgerne blir omtalt som #laundridites og @esteelaundry er avhengig av å få tips i DM-en fra de mange bransje-innsiderne som følger kontoen.

Blant det har skrevet aller mest om finner man selvfølgelig alt oppstyret rundt Deciem grunnlegger Brandon Truaxe.

Han fikk for kort tid sparken etter at Estee Lauder, som ikke bør forveksles med overnevnte Insta-konto, gikk rettens vei etter Truaxes merkelige uttalelser og hendelser. Siste nytt er at forøvrig at han også har fått besøksforbud av Estée Lauders ledelse, etter at han skal ha sendt trusler per mail.

Instagram-kontoen @esteelaundry har også påpekt likheten mellom Kim Kardashians parfymeflakong som er inspirert av hennes egen kropp, og Jean Paul Gautier-parfymen ‘Classique’ med nærmest kliss lik flakong fra 1993, hvordan forpakningen på nærmest hvert eneste «naturlige» hudepleiemerke ligner, og kritikken rundt det at Kendall Jenner var stylet med en falsk afro i en shoot i november 2018-utgaven av amerikanske Vogue.

Foreløpig har kontoen kun 11 000 følgere, men med tanke på de sensitive og ofte skandaløse temaene de tar opp er det forventet at tallet vil stige kjapt.

Bilder: Via @esteelaundry

Les også: Diet Prada ut mot Jacquemus