Den nye Pirelli-kalenderen er her, men er den fortsatt like relevant?

– Det er kanskje mer spiselig enn toppløsbilder på stranda, men særlig interessant er det ikke.

Før sa man gjerne at «sex selger». Det er ikke like sikkert i dag, for i en post me too-verden er ting heldigvis endelig i endring.

Se bare på Victoria’s Secret – det amerikanske undertøysmerket hvis årlige show tidligere ble omtalt som «verdens viktigste motevisning». Slik er det ikke lenger med både sviktende salg og massiv kritikk mot merket for manglende mangfold og ikke minst en seksualisering av kvinner som mange mener ikke hører hjemme i dagens samfunn.

Mye av den samme kritikken har også blitt rettet mot Pirelli-kalenderen – det italienske dekkmerkets årlige kalender som siden 1964 har vært fylt opp av lettkledde damer med flørtende blikk i seksuelle positurer. 

De siste årene har imidlertid dekkmerket tatt kritikken til seg, og i større grad omfavnet fotografiets kunst. I år er intet unntak, men er kalenderen fortsatt like relevant?

Gigi Hadid i Pirelli-kalenderen for 2019.

– En chic fotografisk fortelling

Hvert år hentes en ny fotograf inn med sin egen vinkling for kalenderen. I år er det den skotske Vogue-fotografen Albert Watson, blant annet kjent for sitt nakenbilde av en 19-år gammel Kate Moss, som har fått æren.

Selskapet selv omtaler bildene i kalenderen som «en chic fotografisk fortelling om fire kvinner og deres ambisjoner og vilje til å sine mål». Den originale ideen skal ha vært å fortelle historien til fire søstre på en ranch i New Mexico og deres ulike valg i livet. Det skriver The Guardian.

Misty Copeland spiller blant annet eksotisk danser i kalenderen. Her med fotograf Albert Watson.

Med i kalenderen er supermodell Gigi Hadid – sammen med designer Alexander Wang, Ozark-skuespiller Julia Garner, 90-talls modell og skuespiller Laetitia Casta og Misty Copeland som er den første afrikansk-amerikanske kvinnen som er blitt hoveddanser ved den amerikanske nasjonalballetten.

– Det var sånn i mange år, og gjort med god smak av flinke fotografer

Kalenderen ble offentliggjort under en pressekonferanse på Pirellis hovedkvarter i Milano tidligere denne uka der Watson ble spurt om han ikke synes det er problematisk at menn tolker kvinners ambisjoner, særlig gjennom fotografi.

«Hvis du liker det, krediter meg. Hvis ikke, skyld på Pirelli», svarte den 76-år gamle fotografen.

«For meg virker det som en feil tid å få en gruppe supermodeller til å ta av overdelene sine på stranden. Så jeg flyttet nakenheten vekk fra en Playboy pin-up. Det var sånn i mange år, og gjort med god smak av flinke fotografer. Det har jeg ikke noen problemer med, men min idé har alltid vært kvinner som vil gjøre noe med livene sine. Jeg foretrekker det fremfor at de skal ta av seg på overkroppen», la Watson til.

Han inkluderte også menn i årets kalender. «Ideen var å endre Pirelli. Det er grunnen til at jeg inkluderte menn», forklarte han. Resultatet, mener Copeland er en hyllest til kvinner. «Kvinner tar et standpunkt, og denne kalenderen representerer nettopp det», sa hun under pressekonferansen.

Misty Copeland i Pirelli-kalenderen for 2019.

Gått ut på dato

Synne Skjulstad, medieforsker og førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania: Westerdals Institutt for kommunikasjon og design i Oslo sier til Melk & Honning at hun synes den grunnleggende ideen om en slik kalender har gått ut på dato for lenge siden.

– Det kan fremstå sympatisk å ta til seg strømninger i tiden, men det kan også være at de ikke har annet valg, for å ikke fremstå som totalt latterlige. Denne kalenderen har egentlig aldri vært særlig relevant for andre enn dem som synes halvnakne damer på veggen er stas. Og det utelukker vel egentlig svært mange, sier hun.

– Tidligere har det vært vanskelig å innta en negativ posisjon til denne typen praksiser uten å bli stemplet som sur og prippen, men nå er dette på vei til å endres. Tidene forandrer seg heldigvis, og så prøver Pirelli å følge med i svingene uten å bokstavelig talt kjøre seg selv helt i grøfta.

– Samme som før, bare med litt mer klær

Medieforskeren mener en sunn test er å snu innholdet i kalenderen metaforisk på hodet.

– Ville den vært like relevant om det var vakre unge menn ‘med drømmer og ambisjoner’ som ble avbildet på denne måten ikledd en nesten parodisk filmatisk historie for vri seg unna den kritikken som følger med kalenderens originale idé?

–Fremfor bruke ressursene, eksponeringen og mulighetene som ligger i oppmerksomheten denne kalenderen av en eller annen grunn får til å gjøre noe nytt, relevant og interessant, klamrer Pirelli seg til en form for forkledd kompromiss inn i en mer ‘høyverdig’ ‘filmatisk’ retning der de gjør mye av det samme som før, bare med litt mer klær på. Det er kanskje mer spiselig enn toppløsbilder på stranda, men særlig interessant er det ikke.

Gigi Hadid med Albert Watson fra behind the scenes-bildene.

Alle bilder fra Pirelli-kalenderen.

Les også: Victoria’s Secret-showet hadde sine dårligste seertall noensinne