Den første kunstige «Fuccboi»-influenceren er her

Møt Lil Wavy.

For få dager siden ble Time Magazines liste over de aller mest innflytelsesrike menneskene på internett sluppet. I tillegg til åpenbare navn som Kylie Jenner, Kanye West – og «mote-whistleblowerne» Diet Prada – fant man Miquela Sousa; influenceren med kunstig intelligens som per dags dato har hele 1,3 millioner følgere på sin Instagram-konto @lilmiquela. Da pressen fikk øynene opp for henne på starten av året, ble hun stemplet som «verdens første kunstige influencer» av blant andre Business of Fashion. Sousa ble beskrevet som en 19-årig LA-jente med kjærlighet for merker som Supreme, Prada og Balenciaga, som når hun ikke spiller inn musikk i studio, henger med sine influencer- og kjendisvenner.

I april kunne Melk & Honning melde at hun hadde havnet i beef med en annen falsk nykommer; Trump-supporteren @Bermudabae. Etter mye fram og tilbake endte med at de postet et bilde av begge to sammen, der de skrev i caption at de hadde ‘fått snakket ut’ og bestemt seg for å være venner, på tross ulikhetene. Det er tross alt «så få av oss der ute», skrev de.

Les også: Ser du hva som er så spesielt med denne modellen?

Nå ser det ut til at de kan få en ny person oppbygget av piksler å leke med – eller kanskje date? Dette er Lil Wavy. 

Det var i-D som i går kunne fortelle om streetwear-designeren Emily Groom, som har skapt denne «fuccboien». Den London-baserte dama følte at en kunstig influencer ville være en perfekt maskott for hennes merke, ettersom universet han lever i er grenseløst.

– Det fine med å skape helt egne modeller er at du kan designe hvordan de skal være både mentalt og fysisk til punkt og prikke, noe som til sist vil være med på å formgi og raffinere merkets image, forteller hun til i-D.

Selv om hun innrømmer å ha skapt Lil Wavi – som foreløpig kun har snaue 6000 følgere – snakker hun generelt om han som om hun er overbevist om at han er sin egen person. Hun påpeker blant annet at noe av det som er så fint og interessant er at han liker å skryte av at han kan dukke opp hvor som helst i verden i løpet av minutter.

– Han kan være i New York et minutt, og så i London det neste minuttet. Det er helt tydelig at han ønsker å utforske den verdenen vi lever i!

Hun mener også helt seriøst at det ikke er hun som styrer art direction på photoshootene til Lil Wavy; det er han selv.

– Det er han som velger hvor det skal være og sine egne looks. Det eneste jeg gjør er å kode det.

– Det har vært viktig for meg at den plattformen jeg har skapt for Lil Wavi skal være hans egen. Det er viktig for meg at man skal føle at han kan bære det han vil, jobbe med de han ønsker å jobbe med, og være seg selv. Dersom vi mennesker har en fri vilje, hvorfor skal ikke Lil Wavi ha det? 

Ifølge Groom vil kommer virtuell virkelighet og datagenererte bilder til å påvirke motebransjen noe enormt fremover.

– Ved å introdusere helt nye metoder å jobbe på til den neste generasjonen kommer det til å endre hvordan vi tenker rundt mote. Jeg tenker det bare er et tidsspørsmål før vi ser digitale modeller gå ned catwalken i form av hologrammer. Det ligger et fantastisk potensiale i alt dette.

Bilder: via @lil_wavy

Les også: Slik reagerer motebransjen og internett på Melania Trumps «I Don’t Care»-jakke