Er dette danske motemerket det nye Ganni?

– Vi synes det var lite utvikling i den danske motebransjen og savnet å bli overrasket.

De siste årene har dansk mote vært i vinden – godt hjulpet av Gannis blomstrete kjoler og strikkede gensere. I fjor skrev Business of Fashion om hvordan merket hadde en årlig omsetning på 60 millioner dollar, nesten 500 millioner kroner, og stadig var i kraftig vekst.

Den betydelige, og fremdeles pågående, hypen rundt dette danske merket betyr likevel ikke at det ikke er plass til andre danske motemerker.

Klesmerket Résumé som ble startet opp i 2016 av søstrene Anne Louise Faurholt og Emma Lohnmann innrømmer at Ganni har vært en god ting for Danmark. 

– Det har vært med på å skape enda mer interesse for dansk mote, som selvsagt åpner opp helt nye muligheter. Ikke minst blir danske merker nå tatt mer alvorlig utenfor det nasjonale markedet, forteller Anne Louise Faurholt til Melk & Honning.

Tanken bak Résumé var å fylle et tomrom.

– Vi så at det var behov for noe nytt. Vi synes det var lite utvikling og savnet å bli overrasket. Det var en generell tendens blant merkene at man enten safet og gikk i en kommersiell retning, eller skrudde prisene helt opp, og det var ingen som tilbød high fashion og kvalitet til overkommelige priser. Vi har utelukkende gått for profilerte multi-brandbutikker, der vi følte vi kunne gi kundene noe de andre dyrere merkene ikke kunne,

– Résumé er på en måte den fargerike, livlige lillesøsteren.

Apostrofene i merkenavnet er valgt for å representere de to søstrene som står bak merket, som sammen former en helhet.

Kolleksjonene inneholder både klassiske elementer og mer eksperimentelle plagg. Nærmest ingen av plaggene er sorte eller grå. Med tanke på den store Gucci-bølgen, som med all sin maksimalisme og farger har fått regjere i flere år nå, kan man spørre seg om ikke det er riktig tidspunkt å komme på banen med enda mer av det samme.

Faurholt tror likevel ikke denne trenden kommer til å ende med det første.

– Styrken vår har vært de fargerike kolleksjonene våre, sammen med tydelig story telling og print. Normcore-tendensen fikk prege motebildet i lang tid, alt var tonet ned til det helt minimalistiske og ingen skilte seg ut. Jeg tror det er helt naturlig at pendelen da svinger i motsatt retning. For oss har det vært et rent must å skape fargerike kolleksjoner for å bli lagt merke til, og jeg er sikker på at det har vært vår styrke.

– Résumé-kvinnen kommer til å fortsette å være fargerik, og samtidig trendy, i årene som kommer.

Instagram @resumecph – med influencerne @annasarlvit – norske @ninasandbech – @mariejedig og @caroline_brasch

Det siste året har merket hatt en kraftig salgsøkning – og både skandinaviske og også norske influencere har begynt å bære Résumé.

– Alle de danske, svenske og norske influencerne skaper sammen en hype rundt den Skandinaviske it-girlen. De står veldig sterkt sammen. I og med at vi vokste så kjapt på det danske markedet, og har hatt en så utrolig god backing fra de danske influencerne er det naturlig at de norske også får øynene opp for oss.

Til Melk & Honning kan hun avsløre noe av hva som er planen fremover for det knapt to år gamle merket.

– Vi skal vokse enda mer internasjonalt, gjøre spennende samarbeid, utvikle nye produktgrupper og åpne butikker.

– Alt i alt skal vi skape enda mer hype rundt Résumé, avslutter hun.

Bilder: Via Résumé

Les også: Ganni teamer opp med Diemme