I dag gjorde den norske modellen comeback på visningen til Balenciaga

Etter mange år borte fra bransjen overrasket han alle med å figurere på catwalken sammen med barna sine.

Den norske modellen Christoffer Fagerli hadde moteverdenen i sin hule hånd på midten av 2000-tallet, med kampanjer for Dior og Lanvin og gikk stadig på de mest prestisjetunge catwalkene. Han var spådd en lang karriere, da han plutselig takket for seg.

– Nå skal jeg gå tilbake til det gamle bandet mitt, og joine en gammel venn av meg som spiller helt fantastisk gitar og mandolin. Vi skal spille inn seks sanger, finne noen som spiller fiolin, og så, når søsteren min kommer tilbake fra ferie, så vil vi gjøre noen konserter også, sa Fagerli til Dazed Magazine. 

Siden den gang har musikken vært den røde tråden i livet hans, i tillegg til at han har rukket å få tre barn og flyttet ut til øde trakter i Sunnmøre. Og han har ikke gjort et eneste sekund med modelljobber – fram til nå.

Kampanje for Dior i 2003 med Christoffer Fagerli, tatt av Hedi Slimane.

For tidligere i dag, under moteuka for menn i Paris, gikk han eksklusivt visningen til Balenciaga. 

– Han gjør et STORT comeback nå. Christoffer var veldig lovende da han var yngre, så dette er utrolig spesielt. Han ble special requested til visningen, så dette var ikke noe planlagt comeback. Grunnen til at han valgte å gjøre dette er fordi det er folk han har jobbet med tidligere, og fordi han hadde muligheten til å ta med seg barna ned til Paris OG til og med ha de med på catwalken, forteller modellekspert og «alt mulig mann» i Team Models, Alexander Norheim, til Melk & Honning.

Det vites foreløpig ikke om dette er en engangshendelse eller om Fagerli ønsker å gjøre comeback i motebransjen generelt.

Den norske moteviteren og grunnlegger av det kreative byrået 8392, Ida Eritsland, var til stede på visningen.

– Visningen var superfin og barna til Fagerli var helt nydelige på catwalken. Den ble holdt i parken «Bois de Boulogne» i Paris, og temaet var «Young dads in the park with their kids». Dette var altså på en måte garderoben til samme mann som i forrige kolleksjon, men denne gangen klærne hans på fritiden, forteller hun til Melk & Honning. 

Balenciaga har tydeligvis fått øynene opp for nordmenn generelt. Når de 19. juni startet sin to måneder lange «Balenciaga takeover» på it-sjappa Colette i Paris, var kunstverket «Cake» signert den norske kunstneren Yngve Holen blant de utstilte. 

Les også: Norsk supermodell med stort internasjonalt comeback