Cubus får mangfold-kritikk for dette bildet

Nå legger kleskjeden seg flat.

Onsdag repostet Melk & Honning et bilde fra den norske kleskjeden Cubus’ nyeste denimkampanje. Bildet viser seks hvite, slanke blonde jenter som alle er ansikt utad for kleskjedens jeanskolleksjon.

Det fikk sosiale medier til å koke, og kommentarfeltet ble raskt fylt opp av både jenter og gutter som var provosert over bildet. «Det er så trist at det nesten ikke er morsomt engang», skriver en. En annen peker på mangelen på mangfold når det kommer til både alder, hudfarge og fasong. Også på Cubus egen Instagram har kommentarene haglet.

Det kommer bare måneder etter at den norske utgaven av motemagasinet Elle fikk mangfold-kritikk etter at de på spørsmål fra en leser på sin Instagram stories svarte at de ikke hadde ambisjoner om å representere hele samfunnet.

Torsdag svarte Cubus på kritikken både i eget kommentarfelt på Instagram og i Melk & Honnings kommentarfelt.

«Tusen takk for alle kommentarer! Vi er helt enig i at dette bildet ikke representerer mangfold. Tilbakemeldingene deres har bidratt til at vi ser at vi har for lite mangfold i vår kommunikasjon. Dette tar vi tak i, så følg med! ».

cubus mangfold

Melk & Honning har torsdag vært i kontakt med pressekontakt ved Cubus, Julie Eckhardt.

Hun forteller at tilbakemeldingene var en påminnelse for Cubus om at mange er opptatt av og ønsker mer mangfold, og også at det har bidratt til at de ser at de har for lite mangfold i sin kommunikasjon.

Tar dere selvkritikk for å ikke fremme mer mangfold? 

– Vi er for både mangfold og inkludering, og vi ønsker å gjøre en enda bedre jobb rundt dette. Vi har kommet et stykke på vei i de fleste av våre kanaler, men trenger å utvikle vår Insta-feed.

Det skal Cubus nå ta tak i, forsikrer Eckhardt.

– Ja, dette tar vi nå tak i, og vi regner med at vi vil bli fulgt med på i tiden som kommer.

Hovedbilde via Cubus

Les også: Fem om mangfold i norske motemagasiner