Condé Nast lanserer et eget LGBTQ-magasin

Med titler som GQ, Vanity Fair, Vogue og Teen Vogue, sitter Condé Nast med mye makt til å påvirke massene. Nå starter de opp et helt nytt nettmagasin for å følge med i tiden.

Gjennom reformasjonen i Teen Vogue i 2015, som innebar et helt nytt fokus på kritiske og intelligente saker rundt sosiale og politiske spørsmål, viste Condé Nast at de ønsker å spille på lag med generasjon Z. Under Trump sin forbausende store medfart mot seier under valgkampen i 2016, og det påfølgende faktumet at han vant, tok Teen Vogue tydelig og høylytt avstand fra eiendoms-mogulen sine hårreisende gammeldagse synspunkter. Magasinet har stadig publisert artikler om homofiles rettigheter, feminisme og anti-rasisme.

Tallenes tale sier seg selv: Fra 2015 til 2017 økte Teen Vogue antall besøkende på nett fra 1,4 millioner til over 9 millioner i måneden, og ungdomsbladet blir stadig sitert i respekterte publikasjoner som The Guardian, Financial Times og The Atlantic.

Mannen som får mye av æren for dette er Phillip Picardi, nettredaktøren for Teen Vogue. Tidligere i år skal han ha pitchet inn idéen om å skape et helt nytt magasin som i enda større grad enn det Teen Vogue har gjort fokusere på å speile LGBTQ-identifiserte sin virkelighet.

Eksempel på hvordan Teen Vogue fokuserer nå

Og, han får det som han vil. I slutten av oktober lanseres magasinet som har fått navnet «Them».

– Om det er noe jeg virkelig har lært fra min tid i Teen Vogue så er det at unge mennesker dominerer kulturen og de er i ferd med å forme den på en måte som vi ikke kunne ha forutsett, spesielt når det kommer til kjønn og seksualtitet, forteller Picardi, som vil fungere som en Chief Content Officer for «Them», til Business of Fashion. 

For kort tid siden ble han kåret til en av de «50 mest innflytelsesrike LGBTs i mediebransjen» av magasinet Advocate. 

– Hadde det ikke vært felt fantastisk om Condé Nast var den aller første utgiveren som virkelig stepper opp og prøver å være de som forteller alle disse folkenes historier på en autentisk og personlig måte?

Nye undersøkelser viser at bare halvparten av mennesker i Generation Z, altså de som er født i 1995 og nyere, identifiserer seg som heterofile. Til den andre halvparten forsikrer folka bak magasinet seg om at «de ikke bare vil appelere til folk med ikke-binær seksualitet eller kjønnsidentitet, men også støttende utenforstående».

Og, alt av magasinets motefokus vil selvfølgelig være kjønnsnøytralt.

– Når vi skriver om blomsterkjoler kan du være trygg på at vi kommer til å booke både menn, kvinner og ikke-kjønnskonforme mennesker til å bære de kjolene, uttaler Picardi.

Lanseringen vil skje i samarbeid med ingen ringere enn Burberry.

– Vi er stolte av å stå sammen med «Them» i forbindelse med lanseringen av en veldig viktig ny digital publikasjon, som vil kjempe for det autentiske, intelligente, stilige og kulturelle rettet mot de som former verdens fremtid, uttaler Burberry sin kreative leder, Christopher Bailey, til Business of Fashion.

(Toppbilde: Fra Vogue Italia, September 2017)

Les også: – Jeg mener i all beskjedenhet at det blir det fineste magasinet i hele Nord-Europa