Colette legger ned

Den überkule Paris-butikken Colette har lenge vært et «must» på alle tilreisende fashionistaers liste. I dag ble det klart at den legger ned driften.

– Alle gode ting må ende en eller annen gang, og etter 20 fantastiske år lukker Colette dørene for godt 20. desember i år, står det i en uttalelsen fra eierne ifølge Business of Fashion.

Forretningen har navnet sitt etter kvinnen som startet det hele, Colette Roussaux. De siste årene har datteren hennes, Sarah Andelman, vært ansvarlig for den daglige driften. Nå ønsker de to tilsynelatende å begi seg på nye eventyr – og uten de kan ikke butikken i Rue Saint-Honoré eksistere, sier eierene.

Colette har vært kjent for sitt spesielt kuraterte utvalg av klær, accessoirer, ting og musikk, med både store og kommersielle og mindre og mer avant gardistiske designere å velge mellom. Nylig ble det kjent at forretningen samarbeider med H&M om deres AW’17-kolleksjon. 

Balenciaga, med it-designer Demna Gvasalia i spissen, har for øyeblikket en «takeover» i butikkens første etasje, med utstilling av ulike kunstverk som en del av det hele. Den norske kunstneren Yngve Holens «CAKE» er blant de utvalgte.

Jostein Wålengen la tidligere i år ned den eksklusive nisjebutikken sin nr. 9, til fordel for nye utfordringer. Nå er han partner i 8392 og jobber som stylist og skribent. Han forteller at han har handlet lite på Colette, til tross for mange turer til Paris.

– Men jeg husker veldig godt første gang jeg var der som 15-åring. Det ble på mange måter mitt første møte med en «internasjonal» mote-scene, og det å kunne kjøpe en liten ting – enten et magasin eller en gadget – til 20 euro og likevel få en bit av parisisk mote, føltes veldig nice, forteller Wålengen til Melk & Honning.

Han mener fysisk varehandel har endret seg ekstremt mye de siste 20 årene, men at Colette likevel har bevart relevansen og ikke låst seg fast i gamle mønstre.

– Jeg tror mye av bakgrunnen for stengingen er som de sier; at 20 år er en lang tid å kjøre samme prosjekt. Likevel er det ikke ukjent at de har tidvis slitt mye økonomisk. Streetwear-bølgen som Colette har tjent mye på er avtagende, og flere luksusbutikker har opplevd en markant nedgang i Paris de siste årene. Kanskje er det bedre for Colette å gi seg etter 20 år, og fortsatt være delvis på topp, enn etter 22-23 år med sviktende tall. Men dette blir seff bare mine spekulasjoner, konkluderer Wålengen. 

Les også: Prada vil at du skal kjøpe én binders til over tusen kroner