Christian Louboutin

Christian Louboutin får enerett på de røde sålene

Vil det skape presedens for luksusindustrien?

Christian Louboutin er kjent for sine røde såler, og har i en årrekke kjempet mot stadig kopiering av det mange forbinder med merket. Nå har den franske skodesigneren vunnet en viktig seier på det europeiske markedet.

Louboutin gikk rettens vei i Nederland for å forhindre den nederlandske skokjeden Van Haren fra å selge deres versjon av den høyhelte skoen med de røde sålene. Allerede i 2013 fikk de medhold ved domstolen i Haag til å midlertidig stanse skokjeden som de mente kopierte deres røde såler med skomodellen «5th Avenue by Halle Berry». Van Haren anket beslutningen på grunnlag av spørsmålet om en farge egentlig kan være en form med utgangspunkt i varemerkelovgivningen i EU.

Christian Louboutin
Christian Louboutin

Nå har EU-domstolen dømt i favør av Christian Louboutin. Saken blir igjen oversendt domstolen i Haag som skal avsi endelig dom basert på EU-domstolens beslutning. Det er ventet at også denne vil være i favør av det franske skomerket som med det vil få enerett på den røde sålen også i europeisk sammenheng.

Christian Louboutins såler har vært røde siden 1992 da designeren malte sålene på et par sko røde med en neglelakk han lånte fra assistenten sin. I 2008 ble de røde sålene registert som varemerke i USA. Det vil si at det franske skomerket har enerett på å lage sko med de røde sålene og at ingen andre kan selge sko med samme type såler på det amerikanske markedet. Siden har selskapet forsøkt å få gjennom det samme i andre land, men med varierende hell. I 2012 tapte Louboutin søksmål mot både Saint Laurent og også den spanske klesgiganten Zara da varemerkeregisteringen deres ble underkjent av fransk høyesterett.

Jorun Aartun
Jorun Aartun

Den nylige beslutningen fra EU-domstolen, som ser ut til å være den endelige beslutningen også fra domstolen i Haag, er ikke bare svært gode nyheter for Louboutin, men kan skape presedens. Det mener Dagens Næringsliv-journalist og forfatter Jorun Aartun.

– Utviklingen i saken vil kunne ha stor betydning både for designeren, men også for andre som ønsker å beskytte farger som varemerker, sier hun til Melk & Honning. 

– Christian Louboutin har kjempet en lang kamp i retten i flere land for å få registrert de røde sålene som varemerke. Helt siden skoene ble røde i 1992 har andre merkevarer villet lage rimeligere sko med de karakteristiske røde sålene. Dette er dessverre et fellestrekk ved hele motebransjen. Designerplagg fra luksusmotehusene blir kopiert av lavpriskjeder sekunder etter at modellene har forlatt catwalken.