Chanel saksøker ikonisk vintagebutikk

Mener den New York-baserte butikken villeder kundene og selger kopier.

Det var WDD som først skrev at det franske motehuset nå har gått til søksmål mot den populære vintagebutikken What Goes Around Comes Around med filialer på Manhattan i New York, Los Angeles, Miami og Hamptons.

Ifølge WDD skal det handle om at Chanel ikke er fornøyd med at veskene deres og annet tilbehør er en så stor inntekskilde for en annen bedrift. I søksmålet, som kom denne uken, kommer Chanel med anklager om falske varer og annonser, i tillegg peker de på at butikken utgjør en urettferdig konkurranse med merkets egne forhandlere. Chanel mener nemlig at WGACA-kundene villedes til å tro at vintagebutikken har et offisielt samarbeid med motehuset.

«What Goes Around Comes Around har forsøkt å bedra forbrukerne til å tro at de har noen form for godkjenning, forhold eller tilknytning til Chanel, eller at Chanel har autensiert WGACA sine Chanel-varer»

Videre i søksmålet heter det at bakgrunnen for dette skal være at WGACA har som hensikt å selge Chanel-varer, som ikke er autorisert, til Chanel-kunder.

«Chanel har tidligere avvist WGACAs forespørsler om å skrive at de er i et offisielt forhold med eller har en tilknytning til motehuset». 

Frank Bober, ved WGACA, nekter for Chanels anklager, og forteller til WWD:

«Vi kan forsikre deg om at ingenting er lengre fra sannheten. Vi mener at påstandene er helt ubegrunnede og vi har planer om å forsvare oss sterkt». 

Til det samme motenettstedet sier en talsperson fra Chanel:

«Denne klagen viser Chanels sterke forpliktelse til å beskytte merkevaren, omdømme av den og sikre at forbrukeren som vil handle Chanel-produkter får det fra autoriserte forhandlere. De ønsker ikke at noen skal bli lurt eller villedet med falsk markedsføring eller reklameprosess. Ingen andre enn Chanel kan garantere ekte Chanel-produkter».

Hovedbilde via WWD. 

Les også: Motebransjens copycats