Carin Rodebjer om Oslo-åpningen: – Nordmenn viser stor åpenhet for nye merker

Åpner flaggskipbutikk i Oslos nye shoppinggate.

Før sommeren kunne Melk & Honning avsløre at Rodebjer åpner butikk i Oslo. Det svenske motemerket skal inn i de gamle lokalene til agenturet Freudian Kicks i Prinsens gate i Oslo sentrum.

Til Melk & Honning forteller grunnlegger og kreativ leder ved Rodebjer, Carin Rodebjer, at Norge er et sterkt marked for det svenske motemerket med en økning på 60 prosent de to siste årene.

Det er bakgrunnen for åpningen av det som er deres første butikk i Norge. Den vil fungere både som flaggskipbutikk og som kreativt rom med konseptet Vaginan lokalisert midt i den fysiske butikken, forteller Carin Rodebjer.

Konseptet lanseres for første gang utenfor Sverige, og skal ifølge Rodebjer «forvandle gleden ved moten til en fysisk plattform der man kan henge ut og komme i kontakt med andre mennesker».

– Et sted der du kan få stiltips, men også der du kan snakke om livet, musikk, kunst, litteratur, kjærlighet og mye mer. Klær er ren lykke for meg, og når man føler det på den måten er det også lett å engasjere seg og å støtte opp under andre, sier hun, og fortsetter;

– Butikken vil være som en vanlig butikk, men også med vårt kreative rom, Vaginan, selve kilden til liv der kreativitet blir født.

Feminisme-aspektet virker å være en sterk trend i motebransjen generelt – hva tror du er grunnen til det?

– Jeg tror likestilling fra visse aspekter alltid har vært viktig i moteindustrien. I dag da flesteparten av kvinner tjener sine egne penger og gjør sine egne valg er det viktig å henvende seg til deres behov og å støtte deres følelser og tanker. Fra dag én har Rodebjer vært en måte for meg å designe klær på som får kvinner til å føle seg som et subjekt heller enn et objekt.

Oslo-butikken er designet av kunstneren Sahara Widoff. Hun står også bak interiøret i butikken i Stockholm – en vibe Carin Rodebjer ville videreføre, men samtidig tilpasse til Oslo.

– Sahara er helt med på min estetiske visjon og viktigheten av å ha en balanse mellom det harde og det myke, det organiske og det spissede, det maskuline og det feminine, forklarer Rodebjer.

Moodboard for den nye Oslo-butikken.

I Prinsens gate ligger butikken mer eller mindre side om side med andre skandinaviske merker som Ganni, FWSS og F5.

– Prinses gate er en veldig spennende og up and coming gate nær merker som Acne, Gucci og Burberry. Det har vært en drøm å lage plass til hele Rodebjers sortiment. Lokalet er vakkert med store vinduer ut mot gaten og en superfin bakgård. Å se det hele nå komme sammen er virkelig helt utrolig, sier Rodebjer.

Hun mener det svenske og norske markedet har mange likheter når det kommer til det estetiske, men også en sterk økonomi. I tillegg til en økt internasjonal interesse mot det norske markedet med stadige investeringer fra luksusmerker, understreker hun.

– Det eksisterer også en helt egen nysgjerrighet blant nordmenn og en åpenhet når det kommer til nye merker.

På spørsmål om femårsplanen for merket i Norge forteller Rodebjer at de ønsker å fokusere på å videreutvikle selskapet for en enda sterkere vekst i alle kanaler, og også å fortsette å skape inspirerende og engasjerende opplevelser for Rodebjer-kvinnen. 

Et ytterligere steg mot internasjonal eksponering var å flytte visningen fra den svenske moteuka til sesongens Copenhagen Fashion Week.

– Timingen var bedre for oss fra et strategisk business-standpunkt. Vi liker også det faktum at vi presenterer kolleksjonen for så å selge inn heller enn å selge inn og så vise. I tillegg har København blitt en hub for den internasjonale motescenen – det hjelper når vi ser mot den neste horisonten og ekspanderer i andre europeiske markeder, avslutter Rodebjer.

Les også: Melk & Honnings shoppingguide til Bergen