ByTiMo teamer opp med Luck om designersamarbeid

Lanserte under Oslo Runway.

Ikke før hadde byTiMo rukket å vise sin nyeste kolleksjon med visning på Oslo Ladegård under Oslo Runway tirsdag lanserte de samarbeidskolleksjon med den relativt nyåpnede Oslo-butikken Luck. Bak konseptbutikken på Grünerløkka står Jojo Champfleur og John André Hanøy som nå har slått seg sammen med Tine Mollatt og hennes team for det som i første omgang er en capsule-kolleksjon.

– Dette er et samarbeid vi har gledet oss mye til å vise frem. Vi er en gjeng mennesker som er utrolig glade i hverandre og har lenge hatt lyst til å gjøre noe sammen. Kombinasjonen av byTiMo og Luck sine uttrykk har skapt en fin harmoni i deilige, avslappede unisex styles, forteller Elisa Mollatt om kolleksjonen til Melk & Honning.

Samarbeidskolleksjonen er Luck sin første, men ikke byTiMos kanskje aller best kjent for sitt samarbeid med Pia Tjelta som nå har lansert sin helt egen kolleksjon som hadde premiere under Oslo Runway tidligere denne uka.

– Vi elsker hva gutta har fått til i butikken på Løkka; det er en vakker oase hvor alt som er der av varer er kuratert. Men først og fremst så elsker vi å jobbe sammen, og hadde utrolig lyst til å gjøre noe oss i mellom. Å skape en miks av våre utrykk, inspirert av vår felles kjærlighet for vintage, fortsetter Mollatt.

– Dette er jo et lite «familieprosjekt». Vi snakket lenge om hvilken stilvei vi ville gå, forteller gutta bak Luck til Melk & Honning.

– Kolleksjonen er litt chateau lounge. Se for deg orangeriet i Sør-Frankrike på 20-tallet. Eller en endeløs søndag hvor man har fri på mandag. Eller clubbing. Vi drar det maskuline inn i det vakre, sensuelle uttrykket til byTiMo og den eksklusive følelsen av silken.

Kolleksjonen er unisex og består i tillegg til printede silkekimonoer samt bukser og skjerf i silke også av skjorter i bomullspoplin og stripede og ensfargede bukser, forteller Mollatt.

– Det er en bohemsk kolleksjon som passer perfekt inn i oasen hos Luck.

Dere er allerede inne hos internasjonale giganter – hvor viktig er hjemmemarkedet for dere per i dag?

– Hjemmemarkedet er utrolig viktig for oss, selv om vi ekspanderer stort i utlandet, og har utrolig mye spennende å fortelle om fremover, både i USA og Europa, så er og blir Oslo hjembyen vår. Det er her vi har studio og her vi hører hjemme, så det er utrolig kult å gjøre noe her også.

Så er dette en engangsgreie – eller starten på et større samarbeid?

– Det er tidlig å si noe om. Men dette har vært en utrolig morsom prosess hvor også vi i byTiMo får muligheten til å skape noe utenfor det universet vi er kjent for.

– Det vil nok fortsette, både med byTiMo og andre gode norske – som allerede er påbegynt faktisk, avslører gutta bak Luck.

Les også: Høstens beste motekampanjer