Byredo-grunnlegger Ben Gorham

Byredos Ben Gorham om IKEA-samarbeidet

Melk & Honning møtte den svenske duftmogulen i Sverige.

– Jeg er glad for at folk kjøper parfymene mine og at de deler bilder av de videre. Produktene mine er veldig enkle og det var aldri meningen at de skulle bli så populære på Instagram. Det hele kom som en stor bølge, men jeg er glad for å se det. Det gir meg et inntrykk av hvordan disse menneskene er og hvem som kjøper produktene mine.

Ben Gorham er mannen bak det svenske parfymehuset Byredo. Merket så dagens lys i 2006, og har siden den gang markert seg over hele verden. Den gjennomsiktige flakongen med svart topp og en hvit lapp med navn som «Palermo», «Gypsy Water» og «Blanche» har fått en enorm suksess i parfymebransjen. Spesielt nå når begrepet nisjeparfyme er i vinden som aldri før og flere vil ha sin unike duft som verken er signert et motehus eller en kjendis.

– Nisjeparfyme? Jeg vet ikke engang hva det ordet betyr. Jeg vet at folk bruker det for å beskrive ting som er mindre kommersielt. Jeg har aldri følt at vi har passet inn under den sjangeren og det er ikke noe vi har prøvd på heller, forteller Gorham til Melk & Honning.

– Jeg kaller ikke Byredo for en nisjeparfyme, jeg kaller det bare for parfyme.

Elevator Music er et samarbeid mellom Byredo og Off White.
Elevator Music er et samarbeid mellom Byredo og Off White.

Tidligere i år lanserte Byredo et samarbeid med et av verden mest hypede merker, Off-White. Her fikk vi se parfymer, hårparfymer og en håndkrem med navnet «Elevator Music». Mannen bak Off-White, Virgil Abloh [som nå også har tatt over som designer for herrekolleksjonen til Louis Vuitton], er en god venn av Gorham.

– Virgil og jeg snakker til den samme målgruppen. Vi er gamle venner, så dette samarbeidet handlet om å kunne skape noe helt unikt sammen.

Da Melk & Honning møter Gorham i Älmhult i Sør-Sverige, er det derimot et helt annet samarbeid han jobber med, nemlig med den svenske møbelgiganten Ikea.

Det kan for mange kanskje virke som to motsetninger. For mens Byredo har fokus på unike og eksklusive dufter, er Ikea er en lavpriskjede som fokuserer på produkter alle skal ha råd til.

– Jeg tror begge merkene har interesse for kvalitet i sine verdener. Det er nettopp det som er så magisk, og jeg tror det er akkurat det Ikea fant ut da de ville gjøre dette samarbeidet, forteller Gorham.

Ben Gorham byredo
Ben Gorham lukter på parfyme-skissene til sine kommende produkter med Ikea.

Han forteller videre at samarbeidet med Ikea har vært noe helt annerledes sammenlignet med hans tidligere samarbeid med Off-White.

– Det har vært et samarbeid med helt nye rammer og andre utfordringer, men begge samarbeidene har vært inspirerende. En av hovedårsakene til å gjøre et samarbeid er jo nettopp for å lære noe nytt. Med Ikea-samarbeidet har vi lært mye om prosessen og hva det innebærer å være veldig demokratisk.

– Produktene i samarbeid med Ikea vil være rimeligere enn hva Byredo-produktene vanligvis er, forsikrer han.

Hvilken produkter Byredo vil lansere med Ikea er foreløpig ikke kjent, men det vil være produkter som passer til hjemmet. Vi tipper duftlys, duftpinner og romspray. Gorham ville ikke bekrefte det, men heller ikke avkrefte det.

– Det kommer til å komme veldig mange ulike produkter, men det vil handle om rom og hjem. Disse produktene handler ikke om kroppen eller parfymer, avslutter Gorham.

Alle bilder via Melk & Honning

Melk & Honning var invitert til Sverige av IKEA.

Les også: I studioet til: Anne Karine Thorbjørnsen