Burberry saksøker kjedegigant

Det britiske motehuset har fått nok av mønster-kopieringen.

At designere, merker og kleskjeder blir inspirert eller også kopierer hverandre er ikke noe nytt. Mange lever godt som motebransjens copycats. Nå har Burberry sett seg lei, og saksøker den amerikanske kjedegiganten Target for kopiering av deres populære rutemønster. Det var Racked som først omtalte saken.

Burberry saksøker Target for kopiering av rutemønsteret deres.

Rutemønsteret fra Burberry så dagens lys allerede i 1920, og fikk da navnet «Nova Check». Siden har vi sett mønsteret på alt fra klær til sko, skjerf, vesker og annet tilbehør fra det erkebritiske motehuset. Men det er langt fra bare Burberry som har hatt glede av det. Både store kleskjeder og merker har levd godt av å la seg inspirere, i større eller mindre grad, av det ikoniske mønsteret. Men nå har altså Burberry fått nok.

Racked skriver at motehuset i forrige uke leverte et søksmål mot Target, hvor de anklager kjedegiganten for det de mener er «gjentatt, forsettelig og grov misbruk av Burberrys berømte og ikoniske varemerke».

Det skal ha vært i fjor at Burberry først oppdaget at Target solgte alt fra reiseprodukter, vannflakser og briller med det populære rutemønsteret. De sendte da en advarsel til kjedegiganten der de bad dem om å trekke produktene fra markedet. Siden har Target blant annet solgt skjerf med Burberrys rutemønster (men selvsagt til en brøkdel av prisen motehuset tar for sine originale varer). Det skal ha vært dråpen, og skal være det som har ført til at Burberry nå går rettens vei.

«Selv om Targets kopier av skjerfet er av dårlig kvalitet, er de overfladisk skilt fra det ekte Burberry-skjerfet. Targets misbrukt av Burberrys varemerke har vesentlig skadet Burberrys hardt opptjente rykte, og har fortynnet merkets særpreg», står det skrevet i søksmålet.

Melk & Honning vil følge saken videre.

Bilder via Racked

Les også: Diet Pradas identitet er avslørt