– Bodyen er 80-tallets svar på yogabuksa

Vi tok en prat med kostymedesigneren bak tv-serien som tar 80-tallsmoten tilbake.

– Mote er ikke det som først og fremst opptar disse kvinnene, forteller Beth Morgan til Melk & Honning. Gjennom to sesonger har hun jobbet som kostymedesigner for Netflix-serien «GLOW».

– Det finnes jo så mange aspekter av 80-tallet, men ville holde det så realistisk som mulig. Derfor hentet vi mye inspirasjon fra blant annet familiebilder og årbokbilder. Det gir et mer riktig bilde av datidens hverdagsmote enn det high-end-motemagasiner ville gjort. Men for sesong 2 som er mer «splashy» gjorde vi research også med utgangspunkt i både Vogue, ELLE og andre motemagasiner.

– Jeg så dessuten mye på både «Cheers», «Karate Kid», «Girls Just Wanna Have Fun» og «Weird Science», forteller hun.

Sesong to tar opp tråden der den første sesongen slapp, og følger kvinnene idet de er i ferd med å bli lokalkjendiser. Serien er løst basert på en sann historie, og forteller historien om Ruth Wilder (spilt av Alison Brie) – en arbeidsløs skuespiller i 1980-tallets Los Angeles. Sammen med det som må kunne sies å være en rekke fargerike karakterer (med blant annet Betty Gilpin, Sydelle Noel og Britney Young i birollene) starter Wilder på nytt som en del av «Gorgeous Ladies of Wrestling» – en wrestlingliga for kvinner.

– Vi lagde så godt som alle wrestling-kostymene selv; mange bodyer, noe ready-to-wear. Vi var heldige som fant helt fantastiske vintage-plagg i butikker over hele landet, på Etsy og i våre lokale favorittbutikker.

– De færreste av kvinnene har mye penger, og for dem handler det mer om funksjonalitet og hvordan de kan bruke plaggene de allerede har i garderoben. Heller ikke de som er opptatt av mote har masse klær, men de setter de sammen på interessante og unike måter.

Hva med stylingen – i en tid der «more is more» nærmest var mantraet?

– Jeg elsker at det er litt «over the top», så det var vanskelig å holde det nedpå. Heldigvis gav Dawn, Stacy og Melrose [karakterer i serien] oss muligheten til å vise også den siden av 80-tallet. Men generelt holdt vi det veldig enkelt – også siden de jo faktisk er i ringen ganske ofte.

Morgan oppsummerer det slik:

– Ruth bryr seg verken om mote eller stil. For henne er det det funksjonelle som er viktigst. Hun har sine «go to»-jeans og sin «members only»-jakke, men ellers tar hun bare på seg det som er rent. Debbies «go to» er genserne med utsmykninger, Melroses en hvilken som helst bustier med glitter, Dawn og Stacy elsker dyreprint, Jenny antrekk i pastell, Shelia korsett og combat boots, Carmen en t-skjorte hun har fått av brødrene sine, Tammy stramme, skinnende leggings, Arthie en top med en tvist, Cherry playsuiten, Justine en punk-t-skjorte og Rhonda sine hvite cowgirl boots.

Og Bash – Sebastian «Bash» Howard som er produsenten bak ligaen – playboy og millionær med en svakhet for alt «Miami Vice»-ish.

– Han har så mye penger at han har full kontroll på trendene.

Alt fra Vogue til WWD har hyllet serien for sine motevalg, og med 80-tallet sterkt i motebildet er dessuten timingen ganske så heldig. Ett av Morgans favorittøyeblikk er i seriens åpningsscene i første sesong der Ruth stiller på audition i et mintgrønt Escada-sett.

Ruth i Escada-sett fra første sesong.

– Det er fra en av mine favoritt vintage-butikker, «Recess» i Los Angeles. Ideen bak er at dette er noe hun har kjøpt spesielt for auditionen – og som hun siden leverer tilbake. Hun vil bli tatt seriøst og vil ha på noe som skiller seg litt ut. For oss var det å starte serien med en så sterk farge for å sette både fargepaletten og også vår verden virkelig helt perfekt.

Også bodyen spiller en sentral rolle i serien – både i og utenfor ringen. Det er 80-tallets svar på yogabuksa, mener Morgan.

– Og for en serie som utspiller seg først og fremst på gymmen blir jo bodyen selve utgangspunktet for hva vi kler de opp i.

– Ellers er jo en del av det som er bestemmende for hva man har på både hva som er tilgjengelig og også hva man føler passer situasjonen. Det handler igjen om hvordan du er oppdratt og din kulturelle og etniske bakgrunn. Hver av disse kvinnene ser verden gjennom sine øyne, og velger seg antrekk basert nettopp på det, avslutter hun.