Bli bedre kjent med it-designeren Rejina Pyo

Hun er fashionistaene sin favoritt, og har et av de raskest voksende merkene på Net-a-Porter. Vi tok en prat med henne.

I 2008 flyttet den Seoul-fødte designeren til London for å ta en master i motedesign ved Central Saint Martins, og fikk to år senere strålende kritikker for sin avgangsvisning. Pyo ble kjapt hanket inn av Roksanda Ilincic – et London-basert høy-fashion merke båret av alle fra Kristen Stewart til Michelle Obama – som hennes høyre hånd. Fire år senere fløy hun ut i moteverdenen på egenhånd, med sitt selvtitulerte merke.

– Jeg vokste opp med en mor som var klesdesigner, og har veldig klare minner fra barndommen fra det å være med i hennes sitt studio. Jeg husker at jeg lekte masse med de forskjellige stoffene og forsøkte å lage egne ting, forteller hun til Melk & Honning, om bakgrunnen for hennes motefascinasjon.

Selv om hun har vært et kjent navn i den absolutte motekjernen noen år allerede, er det ikke før nå det har beveget seg utenfor den sirkelen.

Vårkolleksjonen for 2018 var den første, siden avgangsvisningen i 2010, som hun viste frem på catwalken.

Vogue sin kritiker, Luke Leitch, skrev at «Pyo har en egen evne når det gjelder dekonstruerte detaljer, og det hun selv kaller «overveldende» former som likevel er enkle å både leve i og med».

Han påpeker også den massive mengden motefolk ikledd Pyo sitt design, gjenkjennbart med sine klare farger og gjerne puffermer, sittende på benkeradene som vaskeekte fangirls.

– Det som er viktig for meg er å skape flatterende, brukervennlige klær som passer perfekt inn i det moderne livet til kvinner i alle aldre, rundt om i hele verden. Mitt mål er å bidra med at noe så dagligdags som det å kle seg blir noe litt mer spesielt, forteller Pyo til Melk.

Hennes motstand mot såkalt «ageism» kom til syne i forbindelse med visningen, da hun hadde booket vakre modeller som tilsynelatende var både middelaldrende og eldre enn det.

Kort tid etter hennes første visning valgte Net-a-Porter å kjøpe inn omtrent hele kolleksjonen.

Da hele verdens motepresse, innkjøpere og influencere var samlet under FW’18-moteuka i London i slutten av februar, var «Skal du på Rejina Pyo?» noe man overhørte nesten like ofte blant fashionistaene som  «Å, så fantastisk du ser ut!».

– Jeg blir utrolig stolt av det at folk snakker om og liker det jeg driver med. Det er ingenting som er bedre enn at kvinner elsker å bære klærne. Jeg lar meg jo virkelig inspirere av disse kvinner som er så fulle av liv og som virkelig lar personligheten skinne gjennom klesvalgene de gjør, og alle kvinnene jeg er rundt selv.

Samtidig er hun opptatt av å oppfordre til at man som forbruker skal være mer betenksom når det kommer til hva man kjøper.

– Jeg vil at plaggene jeg lager skal bli elsket og satt pris på, og bragt videre til neste generasjon. Vi vil ikke forbindes med verken hyper eller trender. Vi har i stedet lyst til å bygge gode relasjoner til kundene våre som kan vare over lang tid. Det er viktig for oss.

Blant det Pyo har laget som har fått aller mest oppmerksomhet er de finurlige skoene. Hun forteller Melk & Honning at bilder av kunstverk skulptører har laget, har vært på mood boardet i prosessen.

– Mine tre favoritter er Barbara Hepworth, Brancusi og Isamu Noguchi. Vi ønsket å lage elegante, moderne og komfortable sko som på sett og vis var som små kunstobjekter man kunne ha på seg, med en leken twist over det hele. Det er utrolig gøy å utforske helt nye fasonger på hæler, for det er en helt annen prosess en det å designe klær.

Våren har som helhet vært innholdsrik for Pyo; I april ble hun nominert til BFC Vogue Designer Fashion Fund, sammen med navn som Marques’Almeida og Molly Goddard (der sistnevnte til slutt gikk av med seieren). Måneden etter lanserte hun en kapselkolleksjon på 12 versjoner av de besteselgende Rejina Pyo-plaggene sammen med Net-a-Porter. 

Kilder Melk & Honning snakket med hos Net-a-Porter kunne melde at «alle er fanatisk opptatt av Rejina Pyo sine kjoler og sko om dagen». Elizabeth von der Goltz, Net-a-Porter sin global buying director har fortalt WWD at «Rejina Pyo er et av våre ledende moderne merker. Hennes kolleksjoner har alltid en tydelig stemme, samtidig som de er lekne, og det har ført til at merket nå er et av de i absolutt raskest vekst på siden vår».

Pyo forteller at hun til sin neste kolleksjon, som vil bli vist under moteuka i London i september, kommer til å vise nye, overraskende materialer og farger, og enda mer lekne fasonger.

– Vi skal også utvide sko- og veskekolleksjonene våre også, i tillegg til at vi kommer til å vise frem vår første, egne smykkelinje på catwalken da.

Hun takker magefølelsen for at hun er kommet dit hun er.

– Jeg blir hele tiden overrasket over hvordan ting fungerer i motebransjen, og absolutt ingen dager er like. Alle vil gi deg råd hele tiden, men det viktigste er å lytte til seg selv. Det er lett å miste litt grepet om hva man egentlig forsøker å gjøre og hva man vil, når alle skal forsøke å lede deg i ulike retninger. Man må rett og slett lytte til instinktet. 

Toppbilde: Via Elle Girl Korea

Les også: Dette er Storbritannias mest innflytelsesrike kvinner ifølge Vogue