Det beste fra Milano Fashion Week

Milano Fashion Week har i de siste årene fått rykte på seg om å ikke være like relevant som de andre motehovedstadene. Dette er nå på vei til å snu siden den italienske byen huset noen av de mest omtalte visningene denne sesongen.

Vi har samlet høydepunktene:

Gucci

I 2015 overtok Alessandro Michele stillingen som kreativ leder hos Gucci etter Frida Gianinni. I løpet av de siste to årene har han satt maksimalisme på motekartet igjen hvor mønstre, logoer og farger slåss om oppmerksomheten. Den voldsomme hypen rundt Gucci har fått motefolket (deriblant oss selv) til å lure på om feberen snart må være over? Det ser dog ikke ut til å skje med det første da kolleksjonen han viste under Milano Fashion Week sin første dag har høstet ekstremt positiv omtale og blir av mange sett på som det beste Michele har gjort for det italienske motehuset hittil.

For første gang holdt Gucci en kombinert dame- og herrevisning hvor 120 modeller gikk nedover catwalken som var omringet av plexiglass. Michele hadde et vidt spekter av inspirasjonskilder. Kolleksjonen hadde tydelige sci-fi preg, men hentet også inspirasjon fra helt tilbake til renessansen. Michele sin fasinasjon for 70- og 80-tallet var også synlig, samt hans begeistring for de italienske og engelske hagene.

 

 

Emilio Pucci

Emilio Pucci er kjent for sine mønstre, men motehusets relativt nye kreative leder Massimo Giorgetti har ikke tatt dette helt til hjertet. Designeren har dog hentet de tradisjonelle printene mer og mer inn i sine design, og denne kolleksjonen krydret han med sterke farger fra topp til tå. Man kan få tydelige Balenciaga- og Vetements-vibber når man kaster et blikk på kolleksjonen, noe som kanskje ikke er så rart ettersom det var Lotta Volkova, som er kjent for å style Demna Gvasalia sine kolleksjoner for de to merkene, som stod for stylingen.

Prada

Miuccia Prada har hengt seg på «femvertizing»-trenden, men med et litt mer subtilt uttrykk enn slagord på t-skjorter. Designeren har nemlig tatt inspirasjon fra sterke kvinner fra bøker, spesielt fra 60 og 70-tallet, for sin FW´17-kolleksjon. Miuccia har en lang historie fra politikken og var aktiv i sine yngre dager, så det er muligens ikke rart at hun bruker sitt design på å svare på politisk problemstillinger. Ellers var den fargespreke kolleksjonen full av frynser, fuske-pels og fjær – noe som har vært et gjennomgående tema hos flere designere denne sesongen. Prada er kjent for designet sitt som er typisk «jolie laide» – stygg pent på godt norsk – hvor pene feminine plagg teames opp med rare detaljer og materialer.

 

Max Mara

Mens det er mange maksimalistiske og glamorøse kolleksjoner ute og går på catwalken under Milano Fashion Week, representerer Max Mara en mer anvendelig og praktisk kolleksjon. Det kan til og med se ut som Max Mara er inspirert av skandinavisk design og «hygge» med store strikkegensere, lange kåper og enkle snitt. Det italienske motehuset har også tydelig slengt seg på trenden med «power dressing» med dressbukser, blazere og maskuline trekk. En av moteukenes mest populære nye fjes, Halima Aden, stjal showet med en av Max Mara sine signaturplagg – trenchcoaten.

Roberto Cavalli

Det ble i fjor kjent at norske Peter Dundas skulle forlate det italienske motehuset, og forrige måned ble det klart at han har startet sitt eget selvtitulerte merke. Det er ingen som har satt seg i sjefsstolen hos Roberto Cavalli enda, så det er et anonymt designteam som har stått for kolleksjonen som ble vist denne sesongen i Milano.

Visningen var ingen tradisjonell catwalk, men en utstilling i Palazzo Crespi. Dundas sitt maksimalistisk uttrykk var byttet ut med en mer minimalistisk tilnærming, men beholdt det tydelig luksuriøse. En kombinasjon av leopard, paljetter, fjær og annet gav innrykket av materialer som Roberto Cavalli var kjent for i begynnelsen, slik som slangeskinn og dyreprint. Tre farger dominerte kolleksjonen; svart, hvitt og nude.

 

Alle bilder via Vogue Runway

 

Les også: Våre topp tre favorittkolleksjoner fra London Fashion Week