Bergensk luksusbutikk inntar Oslo

Screen Shot 2016-08-09 at 11.30.08
Foto via Instagram @vinccinorway

Vincci åpnet dørene sine for første gang  i Bergen i 1983, og har siden den gang gjort «high fashion» tilgjengelig for bergenserne. De har et av Norges største utvalg av tunge motehus representert under samme tak, slik som Balenciaga, Dior, Prada og Christian Louboutin. Nå skal luksusbutikken ekspandere, og har ved den anledningen beveget seg ut av den regnfylte og fasjonable byen til hovedstaden.

– Vi har lagt ned flere års arbeid med å finne riktig lokale og tidspunkt for å ekspandere til Oslo, endelig falt alle brikkene på plass og vi gleder oss til å kunne tilby vårt konsept også i hovedstaden, sier Silje Chantel Johnsen, Head Buyer på Vincci, til Melk & Honning.

Johnsen forteller at Vincci opplever stor interesse fra tilreisende til Bergen, ikke bare fra hovedstaden, men flere steder i landet. Vincci skal ta over de gamle lokalene til Louis Vuitton i Akersgata 20, og blir da «nabo» med mange av de sine konkurrenter slik som Høyer Luxury og YME, samt enkeltstående luksusbutikker. Johnsen mener dog at deres konsept er et postivt tilskudd til Oslo sentrum.

Screen Shot 2016-08-09 at 11.51.09
Foto via Instagram @vinccinorway

– Noen merker deler vi med andre butikker, men flere leverandører jobber eksklusivt med oss. Vi har solide samarbeid med noen av de tyngste leverandørene i bransjen som har ønsket å satse sammen med oss når vi nå ekspanderer til Oslo. Eksempelvis er Céline en sterk merkevare som vi har stor tro på og som i samarbeid med oss utvikler et eget uttrykk i butikken. At vi ligger fritt og ikke tilknyttet et kjøpesenter gjør at kundene i større grad vil få opplevelsen av en ekslusiv og personlig handleopplevelse, påpeker Jonhnsen.

Les også: Holzweiler åpner monobrand store

De siste årene har luksusforretningene veltet inn over Oslo sentrum, og tidligere i år skrev Melk & Honning om at det er en stor pågang fra kinesiske turister. Nye tilskudd til høsten utover Vincci, er Hugo Boss som skal åpne enda en filial i hovedstaden, nærmere bestemt Karl Johans gate, som skal være over tre etasjer. Hege Aurelie Badendyck, tidligere sjefsredaktør og nårværende Creative Director i Costume, mener det er på tide at luksusbutikkene begynner å ta skikkelig plass i Oslo sentrum.

– Tanken er jo nettopp å samle butikkene i nærheten av hverandre slik at man tar tilbake handlegatene, og et miljø for shopping i sentrum av Oslo. Dette synes jeg er positivt. Og med nyåpninger kommer også ofte renovering og vedlikehold av bygårdene. Dessuten, der det er mye mennesker popper det naturlig nok opp nye restauranter og kafeer noe som har manglet i midten av Oslo sentrum, påpeker Badendyck.

Screen Shot 2016-08-09 at 11.56.38
Foto via Instagram @ymeuniverse

Badendyck mener dog at det ikke er noe nytt at nordmenn er glad i å shoppe, men at tidligere har man måttet legge handleturen av luksusvarer til storbyer utenfor Norges grenser, slik som London, rett og slett fordi utvalget og tilgjengeligheten har vært så mye større.

– Dette er i ferd med å endre seg. Med et økende antall butikker her hjemme blir det enklere å ta de eksklusive shoppevalgene her hjemme. Og, man skal også huske på at med dyre kjøp kommer en helt annen service som er enklere å benytte seg av hvis du har handlet i hjemlandet ditt, forklarer den tidligere sjefsredaktøren. 

 

Les også: Derfor er Bergen en bedre shoppingby i Oslo