Bli bedre kjent med den evige IT-jenta

Chloé Sevigny figurerer i Proenza Schouler sin nye kampanje. Hva er det med henne som gjør at hun har beholdt all sin kulhetsfaktor?

Da 22 år gamle Harmony Korine skrev manuset til den nå legendariske kultfilmen «Kids» i 1993, klarte han å overbevise regissør Larry Clark til å caste den da 19 år gamle kjæresten sin, Chloé Sevigny, i en av hovedrollene.

Som tenåring i New York på 90-tallet var Chloé Sevigny en del av de aller kuleste av de kule på østkanten av Manhattan; de som brukte tiden sin på å drive dank, røyke marihuana, drikke og skate i Washington Square Park. Ikke ulikt den unge gjengen som rulte et tiår tidligere, med kjente fjes i blant dem som kunstner Jean-Michel Basquiat og artist Debbie Harry, var også gjengen til Sevigny sterkt preget av kunstnere og kreative sjeler.

Innen «Kids» hadde premiere i 1995 hadde hun allerede rukket å spilt i Sonic Youth sin musikkvideo til låta «Sugar Cane» og blitt kalt den «kuleste jenta i verden» over en sju-siders artikkel i The New Yorker. Filmen som utspilte seg over et døgn i New York fikk på tross av å være en lavbudsjetts indiefilm mengder av oppmerksomhet på grunn av den rå og usensurerte fremstillingen av moderne ungdomstilværelse. Mye av tematikken kretser rundt det å miste jomfrudommen, å ha sex med flest mulig, dop, drikking, og HIV/Aids.

I årene som fulgte ble Sevigny stadig mer respektert for sitt skuespillertalent og figurerte i populære indiefilmer som Gummo og The Last Days of Disco, og Boys Don’t Cry. Sistnevnte resulterte i både Oscar- og Golden Globe-nominasjoner. I 2000 var hun med i «American Psycho» basert på Bret Easton Ellis iskalde beskrivelse av en psykopatisk rik fyr på Manhattan.

Det som helt klart preger Sevigny sin karriere er hennes selektive valg om å stadig utfordre seg selv som kunstner og menneske, fremfor å la seg lokke til gigaproduksjoner for pengene sin skyld. Dette nådde et nytt nivå da hun i 2003 valgte å spille i kunstfilmen «The Brown Bunny» med den kontroversielle fyren Vincent Gallo både som regissør og motspiller. Da filmen hadde premiere under filmfestivalen i Cannes ble de fremmøtte sterkt sjokkerte over at finalescenen viser at Sevigny utfører en blowjob på Gallo. Etter masse ståhei (no pun intended) i etterkant ble det kjent at agenturet hennes droppet henne og uttalte «Du kommer aldri til å kunne stable karrieren på beina etter dette».

På tross av den negative kritikken gikk karrieren som smurt. Sevigny hadde de neste årene både store roller i Woody Allen sin «Melinda & Melinda» og Lars Von Trier sin «Manderlay», og ble castet som en av hovedrollene i HBO-serien «Big Love» som hadde premiere i 2006 og rundet av i 2011.

Samtidig ble hun også i større og større grad regnet som et internasjonalt stilikon, med sin sterke tilknytning både til en rekke New York-baserte designere, musikere og kunstnere. På grunn av sin eklektiske miks av vintage tøy var hun stadig å se i motebladene sine kollasjer over de best kledde. I 1996 ble hun booket som kampanjemodell for Miu Miu, og hun figurerte på forsiden av legendariske The Face i år 2000. Noen år senere ble hun kreativ leder for det nå nedlagte, artsy merket Imitation of Christ, før hennes første kolleksjon under eget navn ble lansert i samarbeid med it-butikken Opening Ceremony i 2007. Det ble en svær suksess, og i 2009 lanserte hun også sin første herrekolleksjon under samme merke. Etter den tid har hun både vært kampanjemodell for Dolce & Gabbana, J.W. Anderson og Miu Miu igjen.

De siste årene har Sevigny i tillegg til å være med i Tv-serier som American Horror Story og Portlandia, også testet lykken som regissør gjennom kortfilmene «Kitty» som kom ut i fjor og Carmen som kom ut i år.

Denne høsten er 42-åringen å se i Proenza Schoulder sin kampanje. New York-merket grunnlagt av Jack McCollough and Lazaro Hernandez henter inspirasjon fra nettopp det Sevigny står og alltid har stått for: Det vibrerende kunstneriske, utfordrende og eklektiske med New York. Det ser ikke ut til at Sevigny sin it-girl status endrer seg med det første, selv om hun nå er blitt en it-woman. I The Standard ble hun nylig kalt «Den kuleste middelaldrende dama i hele verden»

– Jeg tror magasinene på en måte bare.. gjorde en greie ut av meg da jeg var veldig ung og så har jeg blitt en person som folk ikke har gitt slipp på, har Sevigny uttalt til amerikanske Elle. 

Les også: Chloë Sevigny deler kjærlighetslivet sitt i ny bok