Balenciaga saksøkes av det amerikanske svaret på Wunderbaum

Er redd kundene skal ta feil av de velduftene (?) trærne og det franske luksusmotehusets 2200-kroners nøkkelring.

I slutten av juli ble Balenciaga saksøkt av et New York-basert souvenirselskap for å ha hermet etter en veske de har solgt i årevis. Kreativ lederen Demna Gvasalia hadde nemlig hentet vel mye inspirasjon fra et rosa plastikknett med en kollasj av metropolens klassiske turist-spots – til mange ganger prisen, selvsagt.

– Med tanke på deres tvilsomme rykte i motebransjen for å stadig ha appropriert andres arbeid, i tillegg til offentlige uttalelser Mr.Gvasalia selv har hatt, bør det ikke komme som en overraskelse på noen at den anklagede har kopiert den fornærmedes design når det gjelder de nevnte produktene, og påstått at det er deres eget, het det da i saksdokumentet som ble levert til den amerikanske domstolen.

Nå går nok et selskap rettens vei for å gi Balenciaga et smekk over fingrene. Og denne gangen er den fornærmede om mulig enda mer overraskende enn sist; det er nemlig den amerikanske versjonen av Wunderbaum, kalt Little Trees, som mener det franske luksusmerket har gått over streken. 

De små, fargerike trærne som gjerne henger fra speilet i bilen og skal bidra til godlukt, har nemlig nå kommet i ny og langt mer luksuriøs versjon. Balenciaga har tatt utgangspunkt i både den samme fasongen og den samme fargen for å lage nøkkelringer i lær og metall – med en utsalgspris til 2200 kroner.

Den viktigste – og kanskje merkeligste – grunnen til at selskapet som eier Little Trees, kalt Car-Freshner Corporation, velger å saksøke Balenciaga er ifølge Dazed at de mener kunder kan komme i skade for å gå surr i hvilket produkt som er hvilket – og dermed ende opp uten godlukt-effekten Little Trees skal bidra til i bilen – dersom de i stedet henger Balenciagas variant i speilet.

Balenciaga har foreløpig ikke kommet med noen uttalelse i saken.

Bilder: Via Dazed

Les også: Balenciaga er luksusgruppens raskest voksende merke