Balenciaga er luksusgruppen Kerings raskest voksende merke

Balenciaga er luksusgruppens raskest voksende merke

Opplever salgsboom takket være menn og «millenial shoppers»

Tidligere i år skrev Melk & Honning om at luksusgruppene har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med de. Blant dem er Kering som har både Gucci, Saint Laurent og Balenciaga i stallen. Raskets voksende av dem alle er sistnevnte. Det meldte luksusgruppen selv forrige uke.

Balenciagas er Kerings raskest voksende merke
Balenciaga AW18

Det skal være menn og de såkalte millenial shoppers som står for det som omtales som en «salgsboom» hos det franske motehuset. Sistnevnte står forøvrig bak en tredjedel av alt luksussalg på verdensbasis (og hele 60 prosent av Balenciaga-salget), mens menn, som typisk genererer mindre penger i kassa enn kvinner for luksusmerkene, følger på som et resultatet av fokuset på high-end casualwear samt salg på nett, skriver motenettstedet Business of Fashion.

På en konferanse om luksusvarer i regi av Financial Times fortalte administrerende direktør ved Balenciaga, Cedric Charbit at salget enkelte steder skal ha vokst så mye som 100 prosent. Det inkluderer alle varegrupper; både klær, vesker og sko – med fokus på den mye omtalte «Triple S»-sneakersen.

«Det er ikke en middag jeg er i der en far eller noen andre sier ‘slutt å lansere disse skoene, det er ute av kontroll, vi bruker for mye penger på Balenciaga’, og det er jeg er veldig glad for», sa Charbit i følge Reuters.

Balenciaga havnet tidligere i år på topp på lista over verdens mest ettertraktede merker i følge moteplattformen Lysts «Lyst Index QI», og tok med det over for Gucci som ble dyttet ned på en andreplass med Vetements på tredje.

Men det franske motehuset har også vært i hardt vær. Tidligere i år ble de anklaget for rasisme mot kinesiske kunder etter en hendelse i en Balenciaga-butikk i Paris. Det førte til en storstilt protest på kinesiske sosiale medier med oppfordring til boikott av motehuset (og egen #BoycottBalenciagaDiscriminatesChinese).

Åpningsbilde: Balenciaga

Les også: Gucci trekker seg fra den italienske moteuken