– Det er både grusomt og vakkert på samme tid

Det er intet nytt at motemerker ekspanderer til design utenfor sitt eget felt. Det startet på 80-tallet hvor spesielt italienske merker utnyttet at det ble en del velstående konsumenter som var ute et flere produkter som sportet de flashy logoene. Denne samme appetitten for luksusvarer kan man se i dag, og det er en økende trend at spesielt luksusmerker utvider sortimentet sitt.

– Det generelle luksusmarkedet har økt, det er mange som ønsker dyre og fine ting. Det har rett og slett blitt et større marked for folk som vil kjøpe det helt unike, forteller den norske møbeldesignere Andres Engesvik som var på plass i Milano under messen til Melk & Honning.

Flere og flere klesmerker ekspanderer dermed merkene sine og lanserer egne møbler og/eller interiørtekstiler. Denne runden av Salone Del Mobile var mange motemerker representert: Hermés, Louis Vuitton, Jil Sander, Loewe og Cartier – for å nevne noen.

– Disse merkevarene har allerede en sterk posisjon i folks bevissthet, det er dermed enkelt å ekspandere. De kan fint lansere møbler hvis de ønsker det fordi de har en stor økonomisk makt. I tillegg har de jo allerede egne butikker hvor de kan vise fram det utvidede utvalget, forklarer Engesvik.

Fra ustillingen til Hermés under Salone del Mobile. Foto: Hermés

Ekspansjonen fra kles- til møbeldesign handler ikke bare om å tjene penger på produktene, men om en investering i en livsstil rundt merkevaren – ved å lansere interiør kan merker skape et helt univers.

Et eksempel er Rick Owens som lanserte sitt første møbeldesign i 2010 som virkelig går i samme baner som hans kompromissløse kleskolleksjoner. Under årets møbelmesse i Milano viste Louis Vuitton  sin fortsettelse av Object Nomades som de startet med i 2012 hvor flere anerkjente designere har skapt reise-inspirerte gjenstander i det franske motehusets navn. Jonathan Anderson hos Loewe har utvidet sitt sortiment innen interiør fra tepper til å inkludere puter, lamper og servise.

Under Salone del Mobile fikk den norske designeren en privat omvisningen av utstillingen til Hermés på La Pelota.

– Tilnærming til de etablerte luksusmerkene er ganske likt som hos andre designstudioer, men de trenger ikke å tenke på hva ting koster. De kan tillate seg å jobbe med helt unike produkter med dyre materialer – det skal ikke industrialiseres. Når Hermés viser et lite stuebord til 50 000 euro, synes jeg det er både grusomt og vakkert på samme tid, sier Engesvik.

Engesvik tror også at en av grunnene til at flere motemerker ekspanderer til møbeldesign er fordi det har skjedd en utvikling av hva ett merke og én butikk kan tilby.

– Da jeg begynte i bransjen for 10-15 år siden var det slik at hvis du lagde møbler, så lagde du møbler, lagde du accessoirer så lagde du accessoirer. Men nå har det blitt en større frihet. Flere og flere fokuserer mer på konsept enn selve produktene – nå kan du kjøpe kaffe, morgenkåpe og øks på ett og samme sted.

Fra Loewe sin utstilling under Salone del Mobile. Foto: Loewe

Les også: Hvorfor er historiens mest ubehagelige plagg i motebildet igjen?