Avdekker tette bånd mellom Harvey Weinstein og Marchesa

Betyr det slutten for motmerket – en gang for alle?

Tidligere i år skrev vi om Marchesa, motemerket til filmmogul Harvey Weinsteins designerkone Georgina Chapman som med avsløringene om ektemannens misbruk, overgrep og manipulering av flere titalls kvinner siden 80-tallet ble dratt med ned i gjørma.

At Weinstein var instrumentell i merkets suksess fra starten er ingen hemmelighet. Den sterke assosiasjonen ville gjøre det vanskelig å holde merket i live, mente mange, og i takt med at Weinstein ble «persona non grata» led Marchesa den samme skjebnen. 

Så gjorde merket overraskende nok comeback, Scarlett Johansson stilte på rød løper under Met-gallaen i en Marchesa-kjole og Chapmans gode venninne Vogue-redaktør Anna Wintour kom med støttende ord på lederplass i det toneangivende motemagasinet, løsrevet fra Weinsteins tilsmussede navn og rykte. Eller?

Nå avdekkes igjen det som skal være tette bånd mellom Weinstein og konas motemerke. 

To gode venner? Harvey Weinstein og Anna Wintour

Det er nettstedet Daily Beast som har funnet frem til det de mener er en rekke linker mellom Marchesa og et selskap som hevder å «handle på vegne av» Marchesa. Sistnevnte skal kunne knyttes direkte til Weinstein selv.

I selskapet, SeaMarch Creations Inc. (Marchesa og SeaMarch er et anagram av hverandre), er Weinstein oppført som «president» og «officer», altså noe tilsvarende administrerende direktør og daglig leder på norsk. De to selskapene er registert med samme adresse – Marchesas hovedkontor. SeaMarch er også registrert med en annen adresse som tidligere har blitt benyttet av både Weinstein og Chapman. De to selskapene har også delt LinkedIn-profil, i tillegg til at Marchesa har sin egen.

Betyr dette slutten for Marchesa? Her fra catwalken

Ovenfor nettstedet benekter en talsperson for Marchesa noen som helst tilhørighet med SeaMarch, men vil ikke svare på ytterligere spørsmål verken om de to selskapene eller hvilken rolle Weinstein har spilt eller spiller økonomisk eller på annet vis i Marchesa. Det samme gjør både Chapman og Weinstein. Heller ikke de vil svare på spørsmål om linken mellom Marchesa og SeaMarch.

Til Daily Beast forteller kilder at Weinstein skal ha hjulpet å bygge merket fra starten av blant annet ved å tvinge skuespillere til å bære Marchesa-kjoler på den røde løperen.

«Ingen kjente til Marchesa før Harvey fikk det inn på den røde løperen under Golden Globes, Cannes og Oscars», sier en bekjent av Chapman til nettstedet.

Det, skriver The Cut, åpnet ikke bare dører for Marchesa, men gav Weinstein total makt over kvinner ved å tilby gull og grønne skoger til de som fulgte ham og ved å legge karrieren i grus til de som nektet. «Kvinnene i bransjen visste at å avvise Weinstein ikke bare var å avvise Weinstein; Det var også å avvise både filmmuligheter og magasinforsider», skriver motenettstedet.

Også økonomisk kan det lønne seg for Weinstein. Dersom Weinstein viser seg å stå bak SeaMarch og dersom selskapet faktisk handler på vegne av Marchesa kan den en gang så mektige filmmogulen tjene penger på SeaMarch og dermed også på Marchesa. Det kan han også dersom han overfører sine aksjer i SeaMarch til enten Chapman eller Marchesas holdingselskap.

Men for Marchesa betyr det mest sannsynlig slutten dersom det viser seg at det er hold i påstandene.

«SeaMarch-situasjonen er høyst mistenkelig. Harveys navn er som et anker rundt nakken på virksomheten. Hvis dette kommer ut vil det drepe merket – uansett hvor mange ledere Anna Wintour skriver», sier en anonym kilde i motebransjen til Daily Beast. 

Melk & Honning følger saken videre.