Arthur Kar forener mote og motor

Du har kanskje sett ham på første rad under motevisningene i Paris, eller som en av gjengen til Virgil Abloh, Tremoine Emory (DenimTears) og Ian Connor. Mest av alt er Arthur Kar en anerkjent forhandler av sjeldne og ettertraktede sportsbiler.

Av: Sondre Tungodden Torkelsen

I sin Paris og Los Angeles-baserte bedrift, kjøper, restaurerer og selger franskmannen både nye og gamle samleobjekter fra merker som Ferrari, Porsche og Aston Martin.

Med sin interesse for mote og gode kontaktnettverk er L’art De L’automobile en av pionérene i brobyggingen mellom nettopp motorsport og mote.

Nylig solgte den kanadiske storbutikken Ssense en av bilene hans. Selv har han designet en merchandise-kolleksjon som selges på Storm og United Arrows & Sons, og i januar i år stilte han ut en Lamborghini Diablo, dekorert med bilselgerens logo og designspråk, og uttrykk fra kollisjonstesting.

Det er ingen tvil om at Kar leder dagens spleising av bil og mote. Om hans tilknytning til globale influencers som Kanye West og A$AP Rocky fører til at motebilen får en oppsving på motescenen eller om den forblir et nisjeprodukt gjenstår å se, men menneskets firhjulte venn har blitt forsøkt introdusert til moteforbrukerne tidligere. Vi fant noen hederlige forsøk:

Gucci x Cadillac Seville

Foto via @timblacksmith/Instagram.

På slutten av 1970-tallet slo det amerikanske bilmerket Cadillac seg sammen med Gucci for å lage en spesialutgave av den klassiske Seville-modellen. Bilen kostet opprinnelig $7000 mer enn originalutgaven, men rosinen i pølsen kom i form av et sett med tilhørende bagger og væsker i det ikoniske Gucci-mønsteret.

Anti Social Social Club, Bape og Undefeated x Gran Turismo

Foto via @thegranturismo/Instagram.

Det legendariske Playstation-spillet Gran Turismo – høyt elsket av bilentusiaster – hyret streetwear-merkene Anti Social Social Club, A Bathing Ape og Undefeated til å designe både merchandise og gi et sett med biler en digital Pimp My Ride-behandling.

Foto via @thegranturismo / Instagram.

A Bathing Ape x Mercedes Benz 300SL Gullwing

Foto via @juun.jung/Instagram.

NIGO, mesterhjernen fra utkanten av Tokyo, er ikke fremmed for å drapere biler i Bapes estetikk, blant annet en Rolls Royce Phantom og Bugatti Veyron. Det er dog en camo-kledd Mercedes 300SL Gullwing fra 1954 som er japanerens beste bilsamarbeid til nå.

Bugatti Veyron Fbg par Hermès

Foto via @has_automotive/Instagram

Volkswagens dattermerke, Bugatti, har et pågående samarbeid med det frankse luksusmerket Hermès. Veyron-modellen har blant annet Hermès sin ikoniske “H” inngravert på felgene, mens alt interiøret ble lagd fra bunnen i merkets studio.

Foto via @has_automotive/Instagram

Lamborghini Murcielago x Versace

Foto via @lamboversace/Instagram.

I 2006 presenterte de italienske gigantene, Versace og Lamborghini, sitt eksklusive samarbeid. Murcielagoen fikk maksimalistiske Versace-detaljer på både utsiden og innsiden, og i likhet med Gucci-Cadillacen kom bilen med et bagasjesett.

Foto via @lamboversace/Instagram.

Åpningsbilde via Hypebeast.