Mener Anne Karine Thorbjørnsen kopierer utenlandsk designer

– Mange opplever at norske designere hermer, men ingen tør å si noe

Før i tiden kunne kopiering innen moteverdenen relativt enkelt forbigås i stillhet. Dersom en erfaren moteekspert likevel spottet en udiskuterbar likhet mellom et plagg i, la oss si, Calvin Kleins kolleksjon tre år etter Helmut Lang hadde vist noe liknende, skulle det likevel mye til for at nyheten fikk bein å gå på eller at konsekvensene ble store.

Med sosiale medier er virkeligheten blitt en litt annen.

Instagram-kontoen @dietprada har tatt på seg rollen som kopi-politi de siste fire årene, men bakmennene og kvinnene forholdt seg frem til nylig anonyme; Nå vet man at det er de to designerne Tony Liu og Lindsey Schuyler som står bak kontoen. Sammen saumfarer de bilder på nett for å avsløre hermegåser. Ingen slipper billig unna. Alle fra Maria Grazia Chiuri hos Dior, til Christopher Bailey hos Burberry, Virgil Abloh både hos Off-White og Louis Vuitton, og it-designer Simon Porte Jaquemus har fått sine pass påskrevet.

Her til lands har det vært mindre snakk om at designere har kopiert eller blitt kopiert.

Men denne helgen valgte den tidligere KHIO-studenten Aleksander Sahr, kjent fra doku-serien «This is It» på Nrk, å avsløre en norsk designers tilsynelatende herming av eksisterende utenlandsk design. 

Det var gjennom Instagram Stories på hans egen profil at han viste til likheten mellom et plagg fra Anne Karine Thorbjørnsen sin AW’17-kolleksjon, og et fra merket Life in Perfect Disorder fra 2015. 

Førstnevnte har utdanning fra Central Saint Martins, og har siden dét vist frem kolleksjoner under sitt eget merke kalt AKT både i London, Melbourne, Stockholm og under Oslo Runway. Hun stakk også av med seieren under Bik Bok Runway Awards i 2016.

– Jeg ble gjort oppmerksom på parallellen mellom AKT og Life in Perfect Disorder da jeg snakket med noen venner om Oslo Runway. Etter 10 sekunder på Google fant jeg to artikler fra 2016 som omtalte «nipple piercing t-skjortetrenden» som ble superpopulær på Instagram det året. Life in Perfect Disorder fikk all kred for å ha popularisert idéen, forteller Aleksander Sahr til Melk & Honning.

Anne Karine Thorbjørnsen iført den samme t-skjorten da vi besøkte hennes studio i juni i år.

– Egentlig ble jeg bare skuffa og la det hele fra meg. Men så kom jeg på intervjuet med AKT i d2 fra i vår, der hun sier at kopiering er et stort problem for henne og kritiserer den unge generasjonen designere for mangelen på respekt.

– Da følte jeg for å si noe.

I intervjuet han refererer til forteller Thorbjørnsen at hun selv har opplevd å bli kopiert, at falske versjoner av hennes sterkt hypede «glitzy»-øredobber fra 2016 plutselig dukket opp på asiatiske nettbutikker – i tillegg til den svenske kleskjeden Monki.

– Det er greit å bli inspirert, bare en husker at for noen av oss ligger det et fag og stor kunnskap bak. Jeg har åtte års utdannelse, har arbeidet utrolig hardt og gjort helt utrolig mange kjedelige ting for å komme dit jeg er i dag, uttaler hun i saken. 

Per dags dato er Sahr herredesigner og stylist hos Luck Oslo. Han påpeker at han har stor respekt for Thorbjørnsen, og ikke er ute på noen form for «heksejakt».

– Jeg kan ikke si at jeg har sett Anne Karine nærmest direkte kopiere noen før. Men generelt sett mener jeg norske designere det «for lett». Jeg har sett en god del kolleksjoner fra norske designere i det siste som jeg opplever som kritikkverdige, men ingen påpeker likhetstrekk eller kopier i den norske motebransjen. Det er problematisk. Det oppleves litt som om ingen av motepublikasjonene her har kunnskap eller guts nok til å gå norske designere i sømmene. I tillegg er den generelle «motekunnskapen» til «vanlige nordmenn» på et nivå hvor likhetstrekk og kopiering flyr rett under radaren.

Det må også nevnes at Thorbjørnsen har vært en av Sahrs lærere under hans studietid på KHIO, og at hun også figurerte i noen episoder av «This is it».

– Det ironiske med denne situasjonen er jo at det blant annet er Anne Karine som har lært meg å være så kritisk og årvåken. Både hun, Admir Batlak, Michael Olestad og Haik/W har vært lærere på KHIO mens jeg var student. Og de var alle strenge på kopiering!

– Jeg fikk rask beskjed hvis de opplevde at mine design liknet for mye på noe de hadde sett før. På en måte var det frustrerende, siden det er flaut å oppdage at det en har skapt ligner på noe som allerede har blitt gjort. Men på en annen side lærte jeg meg å være kritisk til meg selv. En må tørre å gå seg selv i sømmene, for å skape noe som faktisk har en verdi.

– Jeg valgte å være en «whistleblower» denne gangen, siden ingen sa noe.

Han forteller at han har fått en del ulike reaksjoner i etterkant av at han la ut Instagram storien. Både tips om andre designere som har gjort det samme som Anne Karine, for eksempel svenske House of Dagmar og deres nipple-piercing-kopi.

– Noen sa at «alle kopierer og sånn er det bare», mens andre ga meg kred for å i det hele tatt tørre å si noe. Den generelle tilbakemeldingen er at mange opplever at norske designere kopierer og hermer, men ingen tør å si noe.

– Hva som er grunnen til at ingen tør å si noe, vet jeg dessverre ikke. Kanskje det er idéen om at den norske motebransjen er en «liten andedam», og at en ikke ønsker å bli «utfryst»? Eller kanskje de som har lyst til å kritisere noe er redd for å bli kritisert selv? For meg føles den norske motebransjen mer ut som et glasshus enn en andedam.

Da Melk & Honning snakket med han hadde han ikke fått noen tilbakemelding fra hverken Thorbjørnsen eller Life in Perfect Disorder.

Men, Melk & Honning har vært i kontakt med Anne Karine Thorbjørnsen som uttaler at hun ikke er enig med Sahr. 

– Jeg mener han tar feil. Jeg har ikke sett t-skjortene fra merket han mener jeg har kopiert. T-skjorten er et produkt av prosessen fra AW’18-kolleksjonen.

Sahr skjønner at det kan være fristende å ville dra paralleller mellom @dietprada og ham. Han avkrefter likevel at han ønsker å være den neste @dietprada.

– Jeg er en stor fan av de og synes de gjør en fantastisk jobb med å vise at man kan, og bør, være kritisk til alle deler av motebransjen. Det er ikke min jobb å «calle out» norske designere som kopierer. Den jobben bør ligge hos de norske motejournalistene. Jeg valgte å være en «whistleblower» denne gangen, siden ingen sa noe når en tidligere vinner av (og jurymedlem i) Bik Bok Runway Award, som attpåtil har vært hovedveileder på en av Norges beste moteskoler, kopierer et internasjonalt anerkjent brand sin designidé fra 2015. Det er faktisk litt krise, synes jeg.

Han mener vi både har en rekke gode, veletablerte norske designere og at vi er på vei til å ta igjen den «internasjonale motetidsånden», men at vi som bransje er etterdiltere fremdeles.

– Jeg mener norsk kritisk motejournalistikk kan være med på å jekke oss opp.

– Men, hvis noen tør å lage en «norsk diet prada» bistår jeg gjerne.

Toppbilde: via D2 – Min stil: Aleksander Sahr – foto: Kristine Jakobsen

Andre bilder: Instagram@aleksandersahr

Les også: Dette er programmet for Oslo Runway SS19