Anna Wintour

Motebransjens mektigste kvinne feirer 30 år på tronen

Slik har Anna Wintour forandret motebildet.

I november er det 30 år siden den første utgaven av amerikanske Vogue signert sjefsredaktør Anna Wintour nådde bladhyllene. I retrospekt har den vært med på å gjøre henne ikonisk, og uendelig mange magasiner senere er hun fremdeles den mektigste redaktøren i motebransjen.

Det siste året har det blitt spekulert i hvorvidt Wintour er ferdig som sjefsredaktør i Vogue. Kanskje ikke så rart ettersom 69-åringen har styrt magasinet med jernhånd de siste 30 årene, mens flere av hennes kollegaer har forlatt det mange mener er et synkende skip; magasinbransjen. I 2017 valgte Alexandra Shulman å slutte som sjefsredaktør i britiske Vogue etter 25 år, og etter Franca Sozzanis bortgang i 2016 sto plutselig Vogue Italia uten noen til å lede magasinet. Men Wintour har tilsynelatende ingen planer om å tre ned fra tronen riktig enda.

Denimbølgen

Amerikanske Vogues november-utgave 1988.

Sent høst 1988 trodde trykkeriet at det hadde skjedd en feil.

Coveret på amerikanske Vogues november-utgave så så annerledes ut at det bare måtte være en blemme. For hvem ved sine fulle fem ville putte en modell med latterkrampe og nesten lukkede øyne, iført en haute couture Christian Lacroix-jakke stylet med Guess-jeans på coveret med vilje?

Hvem ellers enn nettopp Anna Wintour.

Ifølge The Guardian bidro dette coveret til starten på en denimbølge som egentlig aldri helt har sluttet.

Konseptet med å mikse high fashion med noe så alminnelig som steinvaskede jeans overrasket mange den gangen, men har siden blitt en viktig del av manges garderobe. Kvinnen bak antrekket, stylist Carlyne Cerf de Dudzeele, er kjent for sin særegne street style-tilnærming, og ikke minst eksentriske attitude. Den franske motepersonligheten var dermed med på å skape en såkalt trickle-up-effekt ved å mikse luksus og budsjett på coveret.

Up-and-coming New York-designere

Flere store designere har Wintour å takke for sine gjennombrudd i motebransjen. I kjølevannet av 11. september-tragedien i 2001 hjalp hun nemlig en hel generasjon New York-baserte designere opp og fram, som for eksempel Jason Wu, Joseph Altuzarra og duoen bak Proenza Schouler.

Designene deres ble til og med for en stund kalt Please Anna Clothes nettopp på grunn av den like estetikken, ifølge Business of Fashion. Wintour hjalp også Marc Jacobs å få jobb hos Louis Vuitton da han startet opp samt Thom Browne hos Brooks Brothers. Ikke minst skal hun ha mye av æren for å hjelpe skandaledesigner John Galliano nærmest tilbake på beina etter hans antisemittistiske utsagn i Paris i 2011.

Kjendiser på coveret

Foto via Vogue

Mange kjendiskvinner har vært på forsiden av amerikanske Vogue. Madonna, Jennifer Lopez, Katy Perry, Uma Thurman, Meryl Streep – og listen bare fortsetter. Det hele startet da Wintour ble sjefsredaktør. Det var ingen ringere enn Beyoncé som prydet coveret av årets september-utgave. Dette ble dermed første gangen en mørkhudet kvinne er på forsiden av årets kanskje viktigste magasin. Melk og Honning skrev tidligere i høst om hvor stor makt artisten hadde over selve coveret, selv om det i ettertid riktignok har blitt trukket i tvil akkurat hvor mye i bakgrunnen Wintour egentlig var.

Kim Kardashian West og Kanye West på coveret av Vogue

Da Kim Kardashian og Kanye West fikk muligheten til å stille opp sammen på coveret i 2014 bare måneder før bryllupet deres, gikk det imidlertid ikke så bra som Wintour hadde håpet på. Magasinet fikk både massiv kritikk og solgte visstnok opptil 250.000 eksemplarer mindre enn hva man hadde regnet med, ifølge The Independent. Men redaktøren mistet likevel ikke troen på kjendiser som modeller.

– Den første kjendisen jeg hadde på coveret av Vogue var Madonna, og det ble sett på som kontroversielt på den tiden, også. Nå er hun en del av det etablerte. Jeg tror at hvis vi forblir dypt smakfulle og bare putter dypt smakfulle folk på coveret, så blir det et ganske kjedelig magasin. Ingen ville snakket om oss, har Wintour tidligere uttalt i et intervju, ifølge Glamour UK. 

Selvskreven gjest på første rad

Hvis hun ikke sitter ved siden av dronningen av Storbritannia eller de største navnene Hollywood har å by på, sitter Wintour med kollegaer som Tonne Goodman, Grace Coddington, Hamish Bowles og Andre Leon Talley på første rad. Bak sitt fremste kjennetegn, de store mørke solbrillene, følger hun nøye med på visningene, og ofte har hun allerede sett kolleksjonene på forhånd ettersom hennes synspunkter og tilbakemeldinger virkelig kan være make or break for en designer. Dette ser man et godt eksempel på i dokumentaren The September Issue fra 2009. Her får Wintour en privat før-visning av den nyeste kolleksjonen til Yves Saint Laurent, designet av daværende sjefsdesigner Stefano Pilati. Og hun er aldri for sen. Faktisk er hun kjent for å møte opp i god tid før showstart, ofte sittende alene på første rad før resten av publikum kommer.

Anna Wintour på første rad.
Wintour og Dronningen av Storbritannia på første rad under Richard Quinns visning i januar 2018. Foto via Vogue Australia

The Met Gala

Rihanna på The Met Gala 2018.
Rihanna under årets Met Gala. Foto via Popsugar.

Ikke bare er Wintour sjefsredaktør i Vogue og kreativ direktør i Condé Nast. Siden 1995 har hun også vært med på å arrangere den årlige Met-gallaen i New York. Festen som blir sett på som motebransjens Oscar eller Superbowl holdes hvert år i mai, til inntekt for The Costume Institute ved The Metropolitan Museum of Art (The Met). Hvert år knyttes temaet ved veldedighetsgallaen til museets hovedutstilling. Gjestene får dermed muligheten til å stille opp i ekstravagante antrekk, av og til best beskrevet som kostymer.

Fjorårets tema var for eksempel Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination, hvor folk kom kledd i alt fra pave- til nonneklær med Rihanna som kveldens kanskje største snakkis.

Med sitt ekstremt store nettverk har Wintour lokket med seg co-verter som Beyoncé, Katy Perry, Rihanna og Donatella Versace. Og ettersom dette er et arrangement hun kan gå god for, er de største navnene innen mote, film, musikk- og kunstverdenen selvfølgelig på gjestelisten.

Tidligere denne måneden ble det klart hva som er neste års tema for årets motefest.

Navn på museumsdør

Som en følge av Wintours store engasjement i The Met, valgte museet i 2014 å endre navnet på utstillingsområdet fra Costume Institute til The Anna Wintour Costume Design Center.

– Hun har den sjeldne egenskapen å kunne samle ulike grupper på tvers av industrier for å støtte The Costume Institute slik at det kan lære og inspirere besøkende fra hele verden, sier Daniel Brodsky, formann ved museet til Fashionista.

Hovedbilde via WWD

Les også: Jeremy Scott om kolleksjonen som splitter bransjen: – En gave til fansen min