Anna of the North lanserer kleskolleksjon

Anna Lotterud, som er en del av den musikalske duoen Anna of the North, får skryt for debuten sin i motebransjen av Vogue.

Den norske artisten, som av rapperen Schoolboy Q blir beskrevet som «wierd ass white girl», kom denne høsten med sitt første album Lovers. Hun har også vært med på låter sammen med yndlinger som Tyler, The Creator, Frank Ocean og G-Eazy. Nå tar hun steget ut i nytt territorium og debuterer sin første kleskolleksjon.

– Jeg har alltid vært veldig interessert i klær og fantasert over hvordan mine egne klær skulle sett ut. Men hovedsakelig kom vell ideen da jeg slet litt med sceneantrekk. Jeg ville ha noe litt ekstra, men ikke for ekstra hvis det gir mening, forklarer Lotterud til Melk & Honning. 

Kolleksjonen består av baseplagg, som er spesielt tilpasset det artisten selv ønsker å ha på seg på scenen, som bukser, en hoodie, gensere, omslagsskjørt, t-skjorter og skjerf.

Ideene til Lotterud har blitt satt ut i liv av designer og venninne Mari Nordén. Mens Lotterud er mest glad i duse farger, har Nordén er kjærlighet for sterke farger og mønster. Samarbeidet resulterte i en kolleksjon som består av lyse pasteller og dæsj knæsj oransje.

Sykt gira på at klærne jeg har laget og sydd til @annaofthenorth er i @voguemagazine ❤ #bymarinorden #blessed 📸 @idafisken 💄 @liamseeland

Et innlegg delt av Mari Nordén (@marinordenforever)

Dette er ikke første gang Gjøviks-jenta tar et steg inn i motebransjen. I fjor var hun en av frontfigurene for H&M sitt samarbeid med det franske motehuset Kenzo. Lotterud har dog ikke stått for sin egen kleskolleksjon tidligere. Men med en sans for stil og utdannelse som grafisk designer er muligens ikke veien så lang.

– Jeg tror alle kreative former går om hverandre. Jeg liker å skape ting, sier hun.

Kolleksjonen har fått oppmerksomhet fra amerikanske Vogue som er veldig begeistret og som de beskriver som «de perfekte baseplaggene til vinteren».

– Det er jo utrolig kult. Toppen av toppen av toppen, sier Lotterud om at hennes første kleskolleksjon har fått plass i det anerkjente magasinet.

Selv om kolleksjonen er basert på hva Lotterud selv ønsker å ha på seg på en scene, er den ikke forbeholdt kun hennes eget klesskap. Planen er at kolleksjonen skal ut til folket.

– Vi har ikke helt funnet ut hvordan vi skal gjøre det enda, men det kommer nok til å bli en eksklusiv første runde på en  nettbutikk, sier artisten.

Foto hovedbilde: Ida Fiskaa

Les også: Flere norske moteaktører tar et oppgjør med Black Friday