Fra det amerikanske militæret til Kanye West

I over 50 år har jakkene signert Alpha Industries holdt seg relevant. Opp gjennom årene har alt fra Marilyn Monroe til Snoop Dogg lagt sin elsk på plaggene som egentlig var ment for det amerikanske militæret.

Alpha Industries ble startet i den amerikanske byen Knoxville i 1959. I en liten kjeller ble de aller første jakkene laget. Fokuset var å lage funksjonelle plagg som holdt det amerikanske militæret gode og varme ute på tokt. I takt med USA sin økende militære tilstedeværelse skøyt behovet for praktisk tøy i værs.

Merket produserte jakker til piloter, hæren og marinen. På et punkt leverte de over 40 millioner plagg til det amerikanske militæret.

Alpha Industries er mest kjent for pilotjakken MA-1, feltjakken M-65 og parkasene N2B og N3B.

– Form og design på jakkene, fargen på innerforet, pencil-pocket på armen og RBF-tag`en er alle i dag velkjente detaljer som har blitt kopiert av mange, forteller Arvid Søndreli som står for distribusjonen av Alpha Industries i Norge.

Han mener dette kombinert med historien til hver av jakkene gjør at de definitivt kan kvalifiseres som ikoniske.

– MA 1 ble i utgangspunktet laget på tidlig 50-tallet til pilotene i det amerikanske forsvaret hvor alle detaljene nevnt over hadde tydelige funksjoner. Det samme gjelder M-65 fieldcoats. Disse ble i utgangspunktet laget første gang i 1965 (derav navnet) til det amerikanske forsvarets styrker på bakken. N2B og N3B parkasene ble utviklet som alternativer til både piloter i luften og styrker på bakken til kaldere dager. Alle jakkene inneholder detaljer som i dag nettopp er med på å definere de forskjellige jakkene.

Etter hvert migrerte jakkene fra det amerikanske militæret til populærkulturen. På 80-tallet begynte M-68 feltjakkene å dukke opp på kinolerretet med filmer som «Apocalypse now» og på Robert De Niro i «Taxi Driver». Subkulturer fikk også smaken på militærjakkene og Wu-Tang Clan og Public Enemy frontet de ikoniske jakkene.

Bomberjakken har også figurert på mange scener og kjente kropper opp gjennom årene. Da Kanye West fikk en skreddersydd versjon med Yeezy-trykk i forbindelse med turneen i 2013 ble jakken synonymt med hip-hop-kulturen – nok en gang. Alt fra Beyoncé, Rihanna, The Weeknd, Kendall Jenner og Bradley Cooper til Barack Obama blir støtt og stadig observert med plagget som først og fremst ble designet for piloter.

– Varemerket er genuint og ekte, silhuettene er sterke og ikoniske, og kvaliteten er helt rå. En kombinasjon jeg tror mange liker å assosiere seg med, forklarer Søndreli om hvorfor alt fra streetwear-entusiaster til fashioniaster har lagt sin elsk på jakkene.

Alpha Industries har også knyttet sterke bånd til streetwear- og motescenen gjennom samarbeid med en rekke aktuelle merker. Bare de siste årene har de teamet de opp med BAPE, Les Benjamins, Stussy og it-merket Vetements.

Arvid Søndreli tror at grunnen til at merket har fått den posisjonen det har er at det er ekte og originalt.

– Uansett hva moten er eller hva som trender, så vil alltid merkevarer med den posisjonen stille sterkt!

Han forteller at det finnes ufattelig mange varemerker der ute som lager lignende jakker og som til og med bruker de samme navnene. Man kan få tak i pilotjakker eller fieldcoats fra rimelige kjedebutikker som for eksempel H&M og Zara, men man kan også få de fra luksusmerker som Louis Vuitton og Tom Ford til opp mot 30 000 kroner.

– Det de alle har til felles er inspirasjon fra originalen; Alpha Industries. Slik har det vært i over 50 år og slik vil det også være de neste 50.

Alle de ikoniske jakkene fra Alpha Industries kan du få tak i på Urban.

Hovedbilde: Alpha Industries lookbook AW17

Les også: Helly Hansen bringer tilbake den ikoniske hip hop-favoritten