Acne Studios-grunnleggeren: – Jeg er ikke interessert i mote

Jonny Johansson i sitt første intervju på flere år.

Det er ikke ofte den svenske grunnleggeren og kreativ leder for Acne Studios, Jonny Johansson, lar seg intervjue, langt mindre åpner opp. Det har han derimot gjort nå, nærmere bestemt i den britiske avisen The Guardian. Det er faktisk mange år siden Johansson sist gjorde et intervju. Dette forklarer han ved å si: «Om du ikke har noe å si, hvorfor gjør du et intervju da?».

Til avisen forteller Johannson om den skandinaviske stilen som han mener har blitt omfavnet av både kvinner og menn over hele verden. Dette gir avisen Acne Studios-grunnleggeren selv mye av æren for, i tillegg til at de spør om det ikke var han som faktisk startet den populære fargen millennial pink? 

– Tror du ikke på meg? Se i garderoben din

acne studios fall 18
Acne Studios Fall 2018

– Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat når alle begynte å kle seg som skandinavere, men i dag gjør vi alle det – selv om vi kanskje ikke innser det selv. 

– Tror du ikke på meg? Se i garderoben din. Tykke gensere, hvite, minimalistiske sneakers, utetøy og mye svart? Der har du den skandinaviske stilen: Praktisk, men fortsatt chic. Varm, men fortsatt hip. 

Det sier Johansson til avisen før han fortsetter å fortelle at mye av det vi i dag handler kommer fra den svenske motegiganten H&M som er under samme paraply som både Cos, Arket og & Other Stories i tillegg til Monki og Weekday.

– Alt dette er Skandinavia. Det er umulig å unngå, mener Johansson.

De rosa posene

Har du fulgt med på Acne Studios, har du antagelig lagt merke til de rosa papirposene som butikkene bruker. Disse har fulgt

acne studios
En tidligere pose fra Acne Studios. Foto: The Guardian

merket i flere år, med mindre oppdateringer. Fargen som er brukt på Acne-posene er den populære rosafargen millennial pink. The Guardian gir Johansson og Acne Studios mye av æren for at fargen ble så populær.

– Om jeg føler meg ansvarlig for å starte noe som millennial pink? Sannheten er at for noen år siden satt jeg oppe og jobbet sent. Da fant jeg et matpapir ved siden av PC-en min i den fargen. Jeg likte fargen godt så vi lagde like gjerne posene våre i den fargen.

Acne Studios-posene er lett å gjenkjenne og i dag har de blitt nærmest et status-symbol for unge. På plattformer som Finn og Tise ligger Acne Studios’ papirposer til salgs på lik linje som poser fra andre luksusmerker som Louis Vuitton og Gucci.

Ikke interessert i mote

Acne Studios ble grunnlagt av Johansson i Stockholm 1997, da med stort fokus på jeans. Siden merket så dagens lys i 97 har suksessen blitt enorm, og merket har lenge hatt en sentral rolle på både den skandinaviske og den internasjonale motescenen. I dag viser Acne kolleksjonene sine under Haute Couture-uken i Paris. Tidligere viste de under den offisielle moteuken i den franske motemetropolen.

Selv forteller Johansson at han ikke er spesielt interessert i mote. Han startet Acne Studios først og fremst som et kollektiv der det skulle kunne produseres både mote, møbler, musikk og film – inkludert det tidligere kultmagasinet Acne Paper. For Johansson er ingen stor fan av trender. Han vil heller designe det han selv liker. I 2016 viste han en kolleksjon inspirert av militæruniformen, fordi han selv har vært i militæret. Før det har han vist kolleksjoner med fokus på rosa og lilla plagg, av den grunn at han mente de var «awkward» eller sære. I det siste har Johansson vært mye inspirert av surfing og feriene som han tilbringer i sommerhuset til familien.

– Surfing er den eneste tingen som interesserer meg. Det er det eneste jeg virkelig ønsker å snakke om. Jeg ser absolutt ikke for meg at jeg vil jobbe med mote for resten av livet mitt, avslutter han. 

Les hele intervjuet med Johansson hos The Guardian.

Hovedbilde: Jonny Johansson via The Guardian

Les også: Se norske Emma Ellingsen i L’Officiell