Bikini som hobby ble norsk business

Melk har tatt en prat med Natasha Oakley og Devin Brugman (INSTAGRAM)

Siden oppstarten i 2012, har de samlet snart 4 millioner følgere, noe som gjør at jentene bak «A Bikini A Day» kan leve av å poste bikinibilder.

Det hele startet med at venninnene Natasha Oakley og Devin Brugman hang ut på strendene i Hawaii, og postet bilder av favoritt-bikiniene sine på Instagram. Etterhvert steg ikke bare følgertallene, men også tilbudene fra badetøy-merker som ønsket å jobbe med jentene.

Forrige sommer var de modeller for Bik Boks bikinier, og i år har de til og med fått være med på å designe en kolleksjon som består av 70 deler. I den anledning besøkte de Oslo. Melk & Honning tok en prat med jentene.

Natasha Oakley og Devin Brugman for Bik Bok (INSTAGRAM)

Les også: Bikinien fyller 70 år – se utviklingen her

Oakley kan fortelle at Bik Bok alltid har vært på deres moteradar, og at det var både den raske moten og Bik Boks trendsettende natur som virkelig appellerte til dem. Dermed ble det ikke vanskelig å vite hva de skulle svare da kjeden tok kontakt.

– Vi forventet aldri at noe skulle skje ut av våre Instagram-konti! Jeg hadde mitt produksjonsselskap og elsket å ta bilder på stranden. Vi startet å ta bilder av badedrakter som et slags prosjekt, men mer for vår egen underholdning enn noe annet, sier Oakley til Melk. 

Kommer ikke unna «body shaming».

Selv med så ekstremt mange forskjellige kroppstyper der ute, benytter motebransjen seg av en «normal». De suksessfulle venninnene, som opprinnelig kommer fra Sydney og Hawaii,  er begge ganske veltrente og kommentarfeltene oser over av lovord fra folk.

Likevel kommer ikke Oakley og Brugman unna «body shaming».

Les også: Ashley Graham går hardt ut mot «body-shamers»

Vi spurte dem hvordan de klarer å holde seg klare i toppen, noe Brugman innrømmer ikke er det enkleste. De prøver likevel å ha en positiv holdning til arbeidet og fokuserer på tilbakemeldingene som tar avstand fra negativitet.

– Vi har lært oss å ikke gjøre noe med de fæle bemerkningene. Disse menneskene ser bare etter en reaksjon, slår hun fast.

(INSTAGRAM)

Stor innflytelse.

Fem år har gått siden oppstarten og selv om begge har hver sine usikkerheter, har «A Bikini A Day» gitt dem mye. Både fysisk og mentalt.

Les også: Hva betyr det å være en «influencer» i dag?

Oakley sier til Melk & Honning at de aldri så for seg at de skulle ha potensialet til å endre og motivere de som kanskje tenkte dårlig om seg selv. Ifølge henne er det den mest givende delen av det de gjør. Men hva skulle jentene likt å visst før de startet opp?

– Det er et vanskelig spørsmål… Men svaret er ganske enkelt. Jeg skulle ønske vi visste hvor mye innflytelse vi kom til å ha, sier hun og legger til at de hadde startet dette tidligere om de hadde visst at de kunne inspirere såpass mange til å følge deres lidenskap.

 

Les også: Demi Lovato: – Kim Kardashian forandret hvordan jeg så på kroppen min