17-åring fra Asker gjør suksess med Insta-butikk

– Jeg har aldri vært en type hypebeast.

Melk & Honning har tidligere skrevet om hvordan den såkalte «generasjon Z» i mye større grad enn den foregående generasjonen er opptatt av DIY og demokratisering av moten. Finner de ikke noe i de utallige nettbutikkene der ute, tar de gjerne frem stoff, nål, tråd og tusjer og lager det hele selv.

Kasper Schøning-Kristiansen er et eksempel på dette. 17-åringen har det siste året fått stadig flere følgere på Instagram-profilen sin @kaspergiraffe, som alle sammen ser ut til å inspireres av det han ikler seg – og, ikke minst, det han lager. Asker-gutten designer nemlig fargerike, streetwear-inspirerte plagg, som han selger eksklusivt gjennom sin egen nettbutikk, kalt Giraffe store.

Vi tok en liten prat med Schøning-Kristiansen for å høre litt om livet, inspirasjonskildene og fremtiden.

– Bakgrunnen for moteinteressen min handler nok om at jeg er født og oppvokst med foreldre som arbeider med og i motebransjen. De første seks årene i mitt liv tasset jeg rundt på hovedkontoret til Diesel i Veneto. Jeg var på fittings av barnekolleksjonen og på visninger og messer rundt om i Europa, så det er ikke rart det satte sine spor, forteller han.

Ifølge han selv har han likevel ikke vært en som slavisk har fulgt trendene.

– Jeg har aldri vært en type hypebeast. Da jeg var yngre hadde jeg en slags skatestil, og var på et tidspunkt veldig opptatt av Supreme.

– Nå er jeg blitt mye mer bevisst på egen stil og hva jeg liker. Jeg lar meg ikke på virke av folk rundt meg lengre, forklarer han.

Bilder via instagram @kaspergiraffe

For  år siden bestemte han seg for å lage sine egne klær.

– Det startet med at jeg så en stil på nettet, med plagg som ikke var mulig for meg å få tak i – eller som jeg ikke hadde penger til. Da fant jeg ut at jeg kunne forsøke å gjøre det selv. Det startet først med sko som var customized, så lagde jeg t-skjorter og hettgensere som jeg malte og printet ting på, og den siste tiden har jeg også begynt å dekonsturere klær.

Da han postet bilder av det han hadde designet på Instagram begynte han å få en del spørsmål fra folk på skolen, og i kommentarfeltet, om hvor klærne var fra.

– Jeg likte jo tanken på at noen andre skulle gå med noe jeg hadde laget. Det at de skulle reppe mitt brand var jo superfett.

Derfor startet han sin egen nettbutikk gjennom bigcartel.

– Jeg har mye interaksjon på siden, folk som tar kontakt og ønsker å få fatt i plaggene.

På tross av at 17-åringen bor i Asker, går på Nesbru Videregående Skole, og jobber på Fred Perry i byen, er de aller fleste av følgerne hans er fra California-området. Det er også der plaggene selger spesielt godt.

– Men det er ikke akkurat noen store summer å tjene på dette enda. Det koster en del når det kommer til materialer, og ikke minst porto og frakt, så foreløpig er dette noe jeg gjør fordi jeg synes det er moro. Det inspirerer meg.

Navnet «giraffe» kom til da han og en kompis tullet rundt og byttet navn på Instagram.

– Så kom jeg på Giraffe. Og det passer jo veldig godt siden jeg er ganske høy og synes giraffer er kule!

Akkurat nå finnes det seks produkter inne på siden, alle sammen med åpenbare linker til street wear, Los Angeles og DIY. En av hettegenserne har referanse til den avdøde kunstneren Jean-Michel Basquiat, med tegninger som er gjort av Schøning-Kristiansens yngre bror, mens tre av t-skjortene peker i retning av henholdsvis A$ap Rocky, Pharrell, og Tyler the Creator.

Noen av plaggene han selger i sin nettbutikk

Sistnevnte er en av de tydeligste gjennomgangstemaene også på Kasper sin Instagram. Han er tydelig en stor fan av Tyler, som egentlig heter Tyler Gregory Okonma, sitt klesmerke, kalt Golf Gang.

– Faktisk så var det moren min som hadde «F****ng Young/Perfect» på spillelisten sin. Den vekket interesse hos meg, og jeg ønsket å finne ut mer om hvem dette var. Jeg hadde hørt litt på «Wolf» da den kom ut, men det var ikke før jeg hørte den låta at jeg virkelig begynte å like han. Grunnen til at jeg liker han er vel attituden hans, som handler om at man skal være seg selv og ikke la seg styres av andre. At det ikke er farlig å skille seg ut og ha meninger. 

– Han er en multikunstner som virkelig fungerer som en stor inspirasjonskilde for meg. Bruken hans av farger i kolleksjonene og at hvert eneste plagg er unikt er noe jeg digger.

Når det kommer til andre inspirasjonskilder nevner Schøning-Kristiansen kunst, street art, musikk, skating, reising og så klart å følge med på fashion.

– Jeg har sett spesielt mye på eldre Prada og Raf Simons i det siste, og funnet inspirasjon der. 

På spørsmålet om han tror street wear-bølgen kommer til å vare er han ikke i tvil.

– Streetwear startet jo på 60-tallet med de første modernistene, eller som sikkert mange har hørt, om mods-kulturen. Dette var kids i gata som ønsket å skille seg ut. De fleste defingerer nok street wear som skate- og surfestilen som kommer fra California, og det er jo en stil som er mer og mindre populær. Akkurat den stilen står jo sterkt nå med brands som for eksempel Supreme, A Bathing Ape og Stüssy, og jeg tror nok den vil vare en god stund til.

Street wear, i et mer utvidet begrep, kommer aldri til å forsvinne, mener han.

– Så lenge folk er opptatt av mote og å kle seg kult vil det leve videre.

Akkurat nå er i han for første gang i ferd med å lage en full kolleksjon, som slippes om ikke så lang tid. 

Etter at han er ferdig på medie- og kommunikasjonslinjen har han planen klar.

– Jeg håper på å studere mote. Enten på St. Martins i London, i Antwerpen eller i Venezia, avslutter han.

Bilder via @kaspergiraffe

Les også: Har Moschino hermet etter norsk designer?