Sanne Sehested Gestuz

10 kjappe med Gestuz-designer Sanne Sehested

– Drømmer om å åpne den neste butikken i Oslo.

Sanne Sehested i Gestuz
Sanne Sehested

Det danske motemerket Gestuz fyller ti år og feirer med capsule-kolleksjon og sin første butikk noensinne i hjembyen København.

Melk & Honning tok en prat med Gestuz-designeren om veien dit.

Hvem er Gestuz?

– Gestuz er feminint, cool, sexy og enkelt. Vi skaper anvendelige go-to pieces med et moderne uttrykk som kan henge i enhver garderobe. Vi er ikke bundet av trender og tendenser, men designer ut fra en intuitiv sans for hvordan kvinner vil kle seg i dag. Gestuz er et merke som fortolker skandinavisk enkelhet ved å tilby sofistikerte produkter i lekre materialer med uventede detaljer.

Og for hvem?

– Vi henvender oss til alle kvinner på tvers av kultur, alder og stil. Vi designer styles som du både kan gå på jobb i, men også danse natten lang i. Gestuz-kvinnen har egde og er rå, men har også en mykere, feminin side.

Er det egentlig rom for enda et dansk motemerke?

– De danske motemerkene har virkelig gjort sitt inntog på den internasjonale motescenen, og jeg er så stolt av å være en del av den utviklingen. København har markert seg på kartet, og blitt en motemetropol som får oppmerksomhet i hele verden. Hvert merke presenterer noe unikt som gir oss alle berettigelse på markedet i inn- og utland.

Etter ti år har dere åpnet deres første flaggskipbutikk i København – dere frykter ikke butikkdøden?

– Det var et naturlig skritt i vår forretningsstrategi å åpne den første Gestuz-butikken i København. Med den kan vi tydeliggjøre vårt design-DNA, skape større synlighet og presentere Gestuz som et fullendt konsept. Vi åpnet dørene under moteuka i København i august, og ble overveldet over den store interessen for og etterspørselen etter en fysisk butikk. Interessen er stigende, og det er så kult å endelig få møte forbrukerne ansikt til ansikt og få feedback fra jentene på gulvet. Det går bra, og det er noe helt spesielt å se de gule Gestuz-posene i hendene på kule jenter i det københavnske gatebildet.

Du har tidligere sagt at du elsker nordmenn og Norge – hva er planene videre her?

– Norge er uten tvil i vår pipeline fordi det er ett av våre viktigste markeder. Vi har mange planer for fremtiden, og jeg kan allerede nå avsløre at vi drømmer om å åpne den neste Gestuz-butikken i Oslo.

Hvor viktig har det vært for deg som sjefsdesigner å være hands on nå i ti år?

– Gestuz er mitt hjertebarn, og for meg betyr det alt i verden å være hands on på merket. Jeg jobber tett med alle i mitt team nettopp fordi det er så viktig at vi løfter sammen og at vi sammen når de resultatene vi skal. De siste ti årene har vært helt ville for Gestuz, og jeg klyper meg stadig i armen over at vi har nådd så langt.

For bare fem år siden ble vi rammet av finanskrisen. Vi var gjennom en krisetid hvor jeg mistet nesten alle mine medarbeidere og måtte starte fra scratch med nye eiere.

Den gang lurte jeg på om jeg skulle fortsette kampen, men jeg tok heldigvis valget om å føre merket videre og kjempe for det. Det priser jeg meg lykkelig for i dag.

Fortell om jubileumskolleksjon som nettopp har droppet?

– Kolleksjonen heter «10 years – 10 styles» og markerer vårt tiårsjubileum. Den består av ti styles fra arkivene som hver har en helt spesiell betydning for meg og som har vært definerende for merkets uttrykk i dag. Hver og en av de minner meg om en særlig tid i merkets historie. Jeg husker tydelig alle de morsomme detaljene som hvilken modell vi gjorde shooten med og hvem som bar plagget. Jeg er så stolt av denne mini-kolleksjonen og håper den også vil vekke minner hos kundene.

Hvordan har «den moderne kvinnen» forandret seg disse ti årene?

– Gestuz ble grunnlagt i 2008 da rock’n’roll- og grunge-looken dominerte motebildet. Den stilen har alltid tiltalt meg og har derfor vært en gjennomgående referanse i våre kolleksjoner i mange år. Den moderne kvinnen har utviklet seg siden da, og det har Gestuz-kvinnen også. Kvinner har i dag færre hemninger i klesveien, og er ikke redd for å mikse farger, mønstre og kvaliteter. Det er absolutt noe som speiles i våre kolleksjoner. Utover det sikter vi mot å lage sterke essensielle pieces som kvinner kan ha i sine garderober i åresvis og ha som favoritter sesong etter sesong.

Hvilken rolle mener du feminisme spiller i dagens motebilde – og hvorfor er det viktig?

– Feminisme er et ord som ofte popper opp i vår designavdeling, og for oss har det mange betydninger. Det handler om gjennomslagskraft, eleganse og styrke. Jeg synes det er interessant å utforske samfunnets nyvunnede interesse for kvinners rettigheter i en motekontekst.

Hva er planene videre?

– Planene for fremtiden er mange. Jeg har så mange drømmer og ønsker for hvor Gestuz skal. Vi har nettopp åpnet butikk og feirer tiårsjubileum nå. Det neste skrittet er å fortsette det harde arbeidet og intensivere vår tilstedeværelse internasjonalt. Vi skal uten tvil krysse flere landegrenser og innta nye markeder.

Gestuz
Fra Gesuz’ capsule-kolleksjon

Alle bilder via Gestuz

Les også: Er dette danske motemerket det nye Ganni?